weblog

‘Plus en de P van Prijs’

Er zijn meer marketingsinstrumenten dan alleen de P van Prijs.

Eind januari maakt Plus bekend te starten met een blijvende prijsverlaging op een aantal groente- en fruitproducten, die bij veel klanten op de boodschappenlijst staan. Ondanks het kleine marktaandeel van Plus heeft dit gelijk geleid tot reacties van concurrenten. Nu we een paar weken verder zijn, is intussen duidelijk dat de vaste prijs niet altijd lager is, maar bij een aantal producten is dat duidelijk wel zo (ook al is dan het product ook niet helemaal gelijk aan het product voor de prijsverlaging, door bijvoorbeeld een lichtere sortering).

Gezond eten

Plus geeft in het bericht aan dat ze dit doen om Goed Eten betaalbaar te houden voor iedereen. Omdat groenten en fruit een belangrijk onderdeel vormen binnen een gezond eetpatroon wil Plus de consument helpen bewuster en gezonder te kiezen. Op zich een goed verhaal en een nobel streven. Het verhogen van de consumptie van groenten en fruit is iets dat ik ook graag wil bereiken. De uitvoering en het signaal dat Plus echter afgeeft, komt niet zo over. Ook gaat het in veel berichten verder over hoe elke supermarkt de voordeligste is, en niet meer over de keuzes die een consument zou moeten maken.

Marketingsinstrumenten

Als Plus en hopelijk ook andere supers werkelijk de consument willen helpen een gezondere keuze te maken, hebben ze voldoende instrumenten voorhanden om dit te doen. Met een klein beetje marketingachtergrond leer je al snel dat er meerdere P’s zijn dan die van de prijs om producten te verkopen. Ook verwacht je dat, als je het verschil wilt maken tussen gezond en ongezond, de mindere keuze minder aantrekkelijk wordt gemaakt. Dit laatste zie ik ook niet terug bij de supers.

Het vertellen van ons eigen verhaal niet overlaten aan afnemers

Communicatie

Het zou ook goed zijn als de supers zouden communiceren dat het telen van duurzaam, gezonde en lekkere producten een prijs nodig heeft. Dit is iets wat we vooral ook zelf moeten doen. Dat blijft voor mij als een paal boven water staan, we moeten, als sectoren en bedrijven, beter ons eigen verhaal vertellen en dit niet laten doen door onze afnemers.

Of registreer je om te kunnen reageren.