weblog

‘World Horti Center internationaal beter positioneren’

Er klinkt gemor over het uitblijven van dynamiek in het World Horti Center. Het moet meer worden dan een clubhuis alleen.

De wereld voorzien van duurzame voedselketens, van technieken om met weinig input veel output te genereren, blije gezichten, gezonde mensen, vreugde alom. This tiny country feeds the world, schreef National Geographic over het Nederlandse agrocomplex. Voor de tuinbouw is de plek waar dit allemaal samenkomt en wereldwijd wordt verspreid het prestigieuze World Horti Center in Naaldwijk.

Een betere positioneringsstrategie kan er niet zijn voor dit technische hoogstandje. Want dat is het, een prachtig multifunctioneel gebouw dat het tuinbouwcluster alle benodigde voorzieningen biedt voor innovatie, samenwerking en het creëren van een gezamenlijke internationale propositie.

‘En nu aan de slag’

Of is er meer nodig dan een ‘clubhuis’ alleen? Een retorische vraag, want dat zal iedereen beamen. Erwin Cardol, directeur van Demokwekerij Westland, sprak op 7 maart, vlak na de officiële opening door koningin Maxima, het in groten getale opgekomen publiek toe met de krachtige boodschap: ‘En nu aan de slag!’ In die paar woorden raakte hij de kern van de uitdaging voor alle betrokkenen.

Op missie moet een strategie volgen

Het gebouw staat er, de leerlingen zitten in de schoolbanken, de participanten zijn aangesloten, de stands zijn netjes ingericht, de onderzoekskassen staan vol en de touringcars met bezoekers zijn onderweg. Het begin is er. Maar aan de visie van het World Horti Center: ‘Een toonaangevend platform waar bedrijfsleven, onderwijs en overheid samen innoveren, verbinden, creëren en inspireren’, moet ook een steekhoudende strategie en innovatie-agenda gekoppeld worden.

Schermutselingen over positionering

Hier en daar bemerk je inmiddels al wat gemor over het uitblijven van de dynamiek, vinden er wat schermutselingen over de positionering plaats via de media en wordt cynisch opgemerkt dat de hologramdame van Certhon vooralsnog het hoogtepunt is. (Ik moet zeggen, het is ook wel een schot in de roos en eersteklas publiekstrekker). Gelukkig wordt de noodzaak van een volgende stap in het proces erkend door veel van de betrokkenen, waaronder gemeente en participanten.

Versnippering achilleshiel van sector

Ook Flynth worstelt ermee. Wat mogen we van het centrum zelf verwachten aan initiatieven? Wie neemt de regie? Wat kunnen we zelf oppakken? De participanten van het World Horti Center moeten uiteraard zelf ook een actieve bijdrage leveren aan die dynamiek, maar hebben er ook behoefte aan om deel te kunnen nemen aan een inspirerend innovatieprogramma. En het liefst ook eenduidig en collectief. Want versnippering van initiatieven is nu eenmaal de achilleshiel van de sector en ligt altijd op de loer als er geen collectieve stip op de horizon staat.

Lees ook: Telersverenigingen akkoord over meer samenwerking

En misschien is het abstraheren van een praktisch naar een strategisch niveau in de internationale positionering ook wel iets waar we als sector minder goed in zijn. Laten we die kwetsbaarheid dan gewoon erkennen en er werk van maken.

Foto

  • Blije gezichten bij de opening van het WHC begin dit jaar. Maar langzaamaan zou er een betere strategische positionering moeten komen. – Foto: ANP

    Blije gezichten bij de opening van het WHC begin dit jaar. Maar langzaamaan zou er een betere strategische positionering moeten komen. – Foto: ANP

Of registreer je om te kunnen reageren.