Doorgaan naar artikel

‘Plukken maar!’

Soms voel ik mij meer een guerrillastrijder dan marketeer en bedrijfsleider.

Sedert enkele jaren zijn wij een onafhankelijk tomatenbedrijf dat zonder de ondersteuning van een coöperatie zijn weg zoekt in de AGF-wereld. Dat is geen simpel pad om te gaan. Soms voel ik mij meer een guerrillastrijder dan marketeer en bedrijfsleider. En dat is niet echt mijn stijl. Legerkleuren staan me trouwens niet. We willen het vooral halen met innovatie, goede smaak en goed fatsoen.

Lees verder onder de afbeelding.

Afbeelding: Stoffels Tomaten

Duidelijke huisstijl

Om onze positie als solist te verstevigen, ontwikkelden we een duidelijke huisstijl waarin onze waarden herkenbaar zijn. Het is een mooie boom geworden. Een uit de kluiten gewassen tomatenplant, zeg maar, die drager is van de meest smaakvolle tomaten en betekenisvolle iconen die onze kernwaarden vervatten.

Wel valt ons op dat velen de ‘plukboom’ wat letterlijk zijn gaan nemen. Bij Stoffels valt er altijd wel wat te halen. Zo stonden we recent even stil bij de hoeveelheid tomaten die gratis de deur uit gaan. Tombolaprijzen, sponsoring, stalen, tastings … de return hiervoor is niet altijd even duidelijk en een dankjewel bijzonder zeldzaam.

Het is een vanzelfsprekendheid geworden die me af en toe tegen de borst stuit. “Ik kom even een cadeautje halen voor een vriendin.” … “Fijn”, denk ik dan, maar waarom op mijn kosten? Alsof de waarde van tomaten niet groot genoeg is om even te vergoeden.

Alsof we een goudmijn runnen in plaats van een tomatenbedrijf

Tegen een stootje kunnen

Hetzelfde zien we steeds vaker in de handel gebeuren. Ooit dacht ik nog dat ristorno een fijn Italiaans gerecht was. En met verdoken vormen van schapgeld vloeit een deel van onze opbrengst gewoon weer terug naar de retail. Maar als wij iets moeten kopen of de hulp inroepen van een fotograaf of een consultant dan betalen we ons blauw. Alsof we een goudmijn runnen in plaats van een tomatenbedrijf. Nu we er weer een lapje grond bij willen, zien we de dollartekens al in de ogen van de boeren blinken. Nee, wij krijgen echt niets voor niets.

Gelukkig is het een sterke Stoffelsboom geworden die tegen een stootje kan en gestaag doorgroeit. Maar als het echt te erg wordt, doe ik toch maar weer mijn legerpak aan.

Share this

Afbeelding
Petra Veldman

marketingmanager

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin