Werk aan de winkel 
voor jubilaris paprika - GFactueel.nl
commentaar

Werk aan de winkel 
voor jubilaris paprika

Op een feestje houd je het leuk. Je zegt aardige dingen tegen de jubilaris, vertelt een anekdote en wijst nog eens op de verdiensten. ­Sectormanager tuinbouw Cor Hendriks van Rabobank Nederland kwam met een andere boodschap naar de bijeenkomst ‘50 jaar paprika in ­Nederland’ in Honselersdijk.

De paprikasector moet de regie weer oppakken of anders is een koude sanering onafwendbaar, waarschuwde hij. ‘Jullie kunnen zelf kiezen.’ Niemand die hem tegensprak.

Hoe staan de zaken ervoor? Nederland telt nog ongeveer 230 paprikatelers met in totaal zo’n 1.200 hectare. De productie komt op circa 320 miljoen kilo, circa 7 procent minder dan in 2012. Belangrijkste reden is dat een aantal telers hun winkelnering gedwongen moest sluiten. De middenprijs 2013 komt net boven de 1,35 per kilo uit. Dit is zo’n beetje 20 procent hoger dan in 2012. Dat is goed, zou je denken. Feit is dat die stijging voor de gestegen energiekosten en rentelasten keihard nodig is.

De prijsvorming was sinds 2009 slecht. In een goed jaar zien telers ook weer mogelijkheden. Enkele grote bedrijven gaan in voormalige tomatenkassen paprika’s zetten. Toch ligt de toekomst niet in uitbreiding van hectares of ­kilo’s. Het schort aan afzet, aan marge op het product.

In potentie is er volop ruimte. In belangrijke afzetmarkten als Duitsland en Groot-Brittannië stijgt de vraag. In Duitsland met 15 procent in de laatste zeven jaar, in het Verenigd Koninkrijk zelfs met 40 procent. De Nederlandse paprikateelt heeft hiervan niet kunnen profiteren. De export naar Groot-Brittannië blijft stabiel, die naar Duitsland daalt. Met name Spanje doet goede zaken. Het is vooral zuur in de wetenschap dat Nederland van mei tot september de enige producent in Europa is. Nederland is niet in staat deze positie te gelde te maken.

Er zijn nieuwe marketingconcepten nodig. Volgens Hendriks is Nederland blijven steken in ‘stoplichten’. De sector moet marktkracht gaan bundelen en meer gaan samenwerken met de retail. Een opdracht voor de paprikasector in 2014 dus. Als het effect sorteert, is de afdronk van het feestje in ieder geval zoet.

Of registreer je om te kunnen reageren.