Creditmanager op bezoek - GFactueel.nl
weblog

4 reacties

Creditmanager op bezoek

Ik kreeg bezoek van de debiteurenbeheerder van ons energiebedrijf. Na ettelijke keren telefonisch gesproken te hebben en net zo vaak afspraken heen en weer gemaild te hebben, wilde deze man mij wel eens in het echt ontmoeten.

De gesprekken waren niet altijd even prettig verlopen en de emoties liepen soms hoog op. Die nieuwsgierigheid was wederzijds en bovendien wil ik altijd graag mensen ontvangen op dit bedrijf. Ik ben er trots op en ik vind het altijd leuk als buitenstaanders zich verwonderen over de grootte en de teelt.

Publiciteit
Maar zover is het niet gekomen. De start van het gesprek was al niet zo soepel toen de creditmanager opmerkte dat hij niet begreep waarom ik met een weblog de publiciteit zocht. In zijn functie was het verstandiger om juist onbekend te blijven, zei hij zelf. Ik zei dat ik dat kon begrijpen. In zijn functie creëer je meer vijanden dan vrienden, dat lijkt me logisch. Ik probeer, ook professioneel gezien, juist het tegenovergestelde te bereiken.

Begrip
Maar die opmerking viel niet goed. Want hij deed gewoon zijn werk en dat deed hij zo correct mogelijk. Maar hij zit daar om de belangen van het energiebedrijf te bewaken. Daar moesten de tuinders meer begrip voor kunnen opbrengen. Ik van mijn kant probeerde juist begrip te krijgen voor mijn collega’s. Waarvan sommige na 30 jaar hard werken met lege handen achter blijven. Die dag in dag uit hun bedrijf verder zien afglijden. “Ze zijn katten in het nauw.” zei ik letterlijk “en die moet je voorzichtig en met begrip voor hun situatie aanpakken.” Daarmee raakte ons gesprek in een impasse. Allebei probeerden we ons gelijk te halen en de ander in te laten zien hoe het er aan onze kant van de tafel aan toe gaat. Twee uur (!) later waren we geen steek opgeschoten. Het bedrijf heeft hij nooit gezien.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Henric vd Krogt

    Begrip tonen voor de situatie van de klant heeft energiebedrijven heel veel geld gekost in het verleden. Daar hebben ze geen zin meer in, en heel vreemd vind ik dat niet. De situatie in de glastuinbouwbouw wordt steeds nijpender, dan verharden de verhoudingen. Dat is niet altijd leuk, maar wel de realiteit.

  • no-profile-image

    hans de groentechef

    Hallo Bernadette,

    Jammer dat het bezoek niet met tevredenheid is verlopen. Ik kan me een hele goede voorstelling maken van datgene wat je beschrijft en zeker dat je graag je gasten een rondleiding geeft op jouw bedrijf. Ik heb al heel wat drijven gezien en dagelijks mijn eigen. Elke keer weer als ik op bezoek ben op een agrarisch bedrijf, en het maakt niet uit of het gaat om koeien, paprika's, chrysanten of wat dan ook. Nergens ervaar ik de gastvrijheid zoals die is als op agrarische bedrijven. Ik herken je trots en daar mag je TROTS op zijn !. Ook het schrijven van je webblogs is ieen uiting van je trots, kennis en "sharing" van up and downs van het dagelijkse leven. Veel respekt heb ik voor al die mensen die de moeite nemen om waarde aan deze site toe te voegen door het schrijven van de weblogs. Natuurlijk ben ik het niet altijd eens met het geschrevene, natuurlijk mogen mensen kritiek hebben en natuurlijk lees ik niet alles en maak ook ik keuzes, zoals jij de keuze hebt gemaakt om weblogs te schrijven. Het is fijn dat er weer her en der gepraat wordt ahv discusie op het forum. Ga vooral door en laat je niet afleiden door deze energiemeneer.

  • no-profile-image

    Bernadette Rubens BV

    @Henric, dat weet ik en daar houd ik ook rekening mee. Ik had alleen moeite met de toon van de boodschap. En denk dat je met een andere toon net zo veel kan bereiken, maar op een meer acceptabelere manier. C'est la ton qui fait la musique (of zoiets)

  • no-profile-image

    De debiteurenbeheerder

    Beste Bernadette,

    Ik heb met interesse je verhaal gelezen. Het was wellicht beter geweest als je voorafgaande aan publicatie dit doucment aan mij had voorgelegd, ik had je dan op een aantal onjuistheden kunnen wijzen van jouw samenvatting van het gesprek.

    Daarbij zou ik de toon van je log anders hebben gekozen.

    Laat ik het zo stellen, ik zie het als mijn opdracht om samen met ondernemers in de glastuinbouw te komen tot een open en prettige relatie. Waarbij transparantie vanuit beide zijde nodig is om te komen tot een optimaal relatiebeheer en waarbij de focus niet op het primaire product energie ligt en de betalling daarvan.

    In "onze" relatie zijn wij helaas nog niet zover. Ik heb gepoogd wederzijdse belangen met elkaar te delen en tot oplossingen te komen. Die zijn er nog niet voornamelijk omdat je vast hield aan je eigen denklijn, maar ik heb goede hoop dat wij er samen uitkomen......

    Ik neem voor lief, dat mijn visie van het geheel niet altijd objectief zal worden gelezen. Dat is het lot van een debiteurenbeheerder in de glastuinbouw anno 2011. Maar, ik ben en blijf vrolijk mijn werk verrichten, met liefde voor de ondernemer en hart voor mijn organisatie.

    Fijn weekend.

    Jouw debiteurenbeheerder

Of registreer je om te kunnen reageren.