weblog

18 reacties

Promotie ja, marketing nee!

Ik ben benieuwd hoe de experts marketing in de tuinbouw effectief willen toepassen.

We hebben het over tientallen producten en (bijna) evenzoveel afzetorganisaties. Als die allemaal een eigen merk in de markt gaan zetten, dan zullen de baten nooit de kosten overtreffen. Het is voor mij zonneklaar dat voor de meeste producten de omzet dusdanig klein is dat een eigen merk en marketing onbetaalbaar is.
Nog los daarvan het lijkt mij in deze tijd, waarin het streven naar duurzaamheid gemeengoed zou moeten zijn, een doodlopende weg inslaan om een oerwoud aan verpakkingmaterialen aan onze producten toe te voegen om marketing mogelijk te maken.

Als je marketing gaat doen voor paprika’s en je die daardoor meer verkoopt, dan is dat natuurlijk top. Het effect dat je daardoor minder tomaten verkoopt en die vervolgens in prijs dalen, net zolang tot je weer meer tomaten en minder paprika’s gaat verkopen en dus terug bij af bent, toont toch duidelijk aan dat dit niet de weg is.

Het argument dat je bij een vergelijkbare crisis als nu met Ehec beter bestand bent tegen de gevolgen houdt wat mij betreft ook al geen stand. We zouden ieder jaar een crisis moeten hebben om de kosten goed te maken. Een gezond rendement moet ons weerbaar maken tegen dergelijke, naar ik hoop zeldzame, crises.

Wat kan mij het schelen dat Spaanse telers, handelaren en weet ik wie al niet meer profiteren van mijn inspanningen als ik geld steek in promotie. Als anderen van mij profiteren zijn ze van mij afhankelijk, dat is al winst. Als ik zelf ook maar profiteer en kan uitrekenen welke kosten tegenover welke baten staan. Dan kan je aan de “profiteurs” uitleggen wat jouw inspanning hun oplevert en dat een gezamenlijke inspanning nog meer oplevert.

Kortetermijndenken heeft ons op dit punt gebracht. Marketing is ook kortetermijndenken, zij het in iets andere vorm. Promotie is langetermijndenken.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Rop Petit

    En als je marketing gebruikt om gezamenlijk het Nederlands Product als gecontroleerde, duurzame, nederlandse product een eigen gezicht te geven?

  • no-profile-image

    Jan Robben

    marketing is waardenloos, authenticiteit is magnetizing (boek Joyce Meuzelaar, www.joycompany.nl)

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    @ Rop
    Dan vind ik het promotie.

    Zijn alle voorstanders van marketing op vakantie?

  • no-profile-image

    B.Otten

    Helemaal mee eens. Weg met de marketeers. Maar extra promotie van broccoli geeft toch ook minder verkoop van b.v. bloemkool!? En een merk dat hadden we vroeger toch al. Het Holland-merk inclusief meisje! Of zijn we door de lomp grote bedrijven en het massaal verdwijnen van "groene vingers" zodat het sorteerwerk nu wordt gedaan door allochtonen, bijstandmoeders en schoolkinderen, niet meer in staat een kwaliteit te leveren die onder één vlag-logo-merk verkocht kan worden?
    Made in Germany stond voor degelijkheid.
    Made in Taiwan stond voor goedkope rommel.
    Wat is er mis met Made in Holland?
    Inclusief meisje?

  • no-profile-image

    hans de groentechef

    Ja B. Otten, zo is het helemaal het hollands meisje destijds was een supersterk merk in duitsland en wellicht ook andere landen , supersterk doordat het bekend was. Maarja helaas hebben ondernemers en marketingsdeskundigen dit om zeep geholpen, en deze mensen roepen nu het hardst om progressieve marketing en vernieuwingen. Het is helaas gemeengoed aan het worden dat mensen elkaar napraten en kortzichtig denken, er komt niks vernieuwend en de rijen worden nog steeds niet collectief gesloten. En juist dit is wat de tuinbouw maar ook de samenleving nodig heeft anno Nu.

  • no-profile-image

    hans de groentechef

    een sterk stuk geschreven tekst waarbij duidelijk kennis van zaken in de eerste helft naar bovenkomt. Peter heeft het lef om filosoferend en argumenterend een doorkijk te geven zoals hij dingen ziet. Als de agrarische groentewereld gezamelijk door meerdere brillen kijkend op het zelfde zichtpunt uitkomen gaat het goed komen. Lukraak duurverdiende centen stoppen in foute marketing brengt niks.

  • no-profile-image

    Rop Petit

    Lukraak centen stoppen in marketing is geen marketing. Strategische keuzes maken, en wellicht herkenbaarheid als "hollands product en veilig voor consumptie" zou de moeite van nader onderzoek waard kunnen zijn.

  • no-profile-image

    Agrado, marketing en strategie

    Even de discussie gevolgd voor ik reageer en Rob Petit geeft hierin wat mij betreft de juiste stelling om op door te borduren. Je moet wel weten waar je in gaat investeren als het gaat om marketing. De praktijk leert dat marketing door de markt nogal wordt gezien als promotie. Marketing is echter veel omvattender en gaat inderdaad over strategische keuzes maken.

    Peter Verschuren ziet het wat mij betreft heel goed dat je met alle kleine initiatieven er niet zult komen. Er zal een collectief positioneren moeten komen van het Holland product gericht op de doelgroep. Maar daaronder zal dan een strategische koers moeten zitten waar dit op is gebouwd. Daaronder moet weer kennis en inzicht zitten van de consument, doelgroep en keten.

    Het is niet zo eenvoudig om hier even een plan van aanpak te geven. Het vraagt om de handen ineen te slaan binnen de sector en gemeenschappelijk te komen tot een goede Holland B.V. boodschap gericht op onze doelmarkt die het verschil gaat maken zowel voor de tomaat, paprika, komkommer, broccoli etcetera. en er voor zorgt dan consumptie wordt gestimuleerd, de meerwaarde wordt betaald en men bij twijfel of zorg (EHEC) kiest voor het Holland B.V. product.

    Bernhard Nanninga

  • no-profile-image

    Gerald Green Support

    Als marketing man, actief in de tuinbouw (marketing, acquisitie en afzet) voel ik me toch een beetje uit de tent gelokt: dus toch maar even reageren. Marketing is vooral strategie en lange termijn. Dus zeker geen oplossing voor een acuut probleem van tegenvallende afzet en/of lage prijzen. Marketing verkoopt niet. Daarvoor heb je verkopers nodig. Goed opgeleide, op en top gemotiveerde mensen die elke dag knokken voor een goed resultaat. Dus geen doorgeefluiken die er alleen maar op uit zijn alle producten aan het eind van de dag te "plaatsen". Die ook nee durven zeggen. Nee verkopen is ook verkopen!! Persoonlijke verkoop is duur maar werkt ! Een goed Holland imago zal zeker wel verkoopondersteunend werken . Ik vraag me alleen wel af hoe de inkopers in het buitenland tegenwoordig kijkt naar "made in Holland".

  • no-profile-image

    hans de groentechef

    De marketing BV Holland & Co is een groot instituut geworden sinds de privatisering binnen de tuinbouwsector, de veilingenoorlog, de opkomst en ondergang van de afzetverenigingen en de individuele grootmachten die meer dan 35 + ha glas hebben. Bij dit instituut werken een heleboel mensen die afhankelijk zijn van het huidige verkoopapparaat, de concurentie is groot, en iedereen wil het beste uit de markt halen. Maar wat blijft is de grote onderlinge concurentie. Het nee verkopen is ook verkopen, deze arogantie bestaat niet meer, er wordt verkocht, er moet verkocht worden tegen bodemprijzen. Het zijn allemaal eilandjes die onderling in gevecht zijn. Het veilingsysteem heeft meer dan 150 jaar bestaan en is houdbaar, de huidige marketing en strategien laten helaas een beperkte houdbaarheidsdatum zien. Dat is mijn visie als iemand die 25 jaar aan de klok gekocht heeft.

  • no-profile-image

    rop petit

    Natuurlijk moet er nú wat gebeuren voor de afzet. Dat heet promotie. Maar daarnaast moeten we voor de toekomst voorkómen dat dit ooit nog zo'n impact kan hebben. Volgens mij door voor alle tuinbouwproducten een label "made in Holland" neer te zetten gekoppeld aan duurzaam, veilig, lekker en gezond. Zodat bij een volgende calamiteit eenvoudig duidelijk is: het hollands product kán geen oorzaak zijn. Dat is strategie en marketing ook, dus niet alleen zaligmakend maar ook strategisch werken aan imago en duidelijkheid.

  • no-profile-image

    Ron Green

    Het kwaliteitsbegrip voor groenten en fruit 'made in Holland' bestaat al zo'n honderd jaar. De pers kan dit in een week kapot maken door te schrijven, waar of niet, dat komkommers e.coli bevatten. Kun je je daar tegen wapenen?
    De Nederlandse telers zijn de beste in de wereld maar over afzet valt er nog het een en ander te leren van andere landen.
    Als je regelmatig in het buitenland verkeert, merk je dat ze daar anders tegen 'made in Holland' aankijken. De voelhorens moeten constant op scherp staan en leer van de aanpak daar..Neem niet klakkeloos over, maar denk niet dat je de beste bent. Dat zullen 'zij' je wel vertellen door jouw produkt te kopen.

  • no-profile-image

    B.Otten

    Antje verkoopt meer dan kaas!
    Financiele Telegraaf 13-08-11.
    Doorzetten in Duitsland.

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Voor mijn gevoel is marketing bedrijven proberen om een groter stuk van de taart te bemachtigen voor jezelf, dat betekent voor een ander een kleiner stuk en die pikt dat niet dus die duwt terug ergo kortetermijn. Promotie levert een grotere taart op dus meer voor iedereen dus langetermijn, volgens mij duurt het ook langer voor promotie resultaat oplevert. In die zin begrijp ik Rop Petit even niet die met promotie op korte termijn resultaat wil boeken.

  • no-profile-image

    Gerald Green Support

    Vraag aan Ron Green: Hoe kijken ze volgens jou in het buitenland aan tegen "made in Holland"? Ik ben erg nieuwsgierig naar wat jij daar van hoort en ziet in het buitenland.

  • no-profile-image

    Wim Tuinder

    Heeft iemand al eens de moeite genomen in het buitenland te vragen of zoiets als Made in Holland nog bestaat?

  • no-profile-image

    hans de groentechef

    tja en dan te bedenken dat er elke dag zoveel mensen betaald krijgen om hiermee bezig te zijn, en dat zijn ze ook, maar zolang al deze krachten andere belangen dienen en elkaar beconcureren met allerlei nieuwe marketingdingetjes etc gaat "made in Holland" geen duidelijk verschaffen voor ons high quality Food en juist hierin zit de qlou. Het is te ver doorgeslagen en om al deze krachten te cirkelen is alleen mogelijk vanuit hogere hand

  • no-profile-image

    Agrado, marketing en strategie

    Er is een aardige discussie op gang gekomen. Ik constateer dat het blijkbaar leeft. Met name de opmerking wat men in onze afzetmarkt vindt van Holland is zeker relevant. Het is ook de vraag of men zit te wachten op een nationalistische positionering omdat de trend is om voor het eigen product te kiezen. Gurken aus Deutschland, British made, etc.
    Het zal dus nog scherper moeten vanuit specifieke consument en retailbehoeften om een eigen en unieke positie te krijgen. En dan kan het gaan om een deel van de taart te vergroten ten koste van anderen, zoals werd gesteld, maar ook om de taart te vergroten.

    Terug naar de stelling van Peter Verschuren dat marketing volgens hem korte termijn denken is en promotie lange termijn.
    Ja, mee eens wanneer een strategisch fundament ontbreekt waarin duidelijk wordt waar kansen liggen en welke bruggen gebouwd dienen te worden.
    Nee, niet mee eens omdat ik uit eigen praktijk ervaar dat het wel kan werken maar dat marketing een gedegen aanpak vereist samen met een lange adem.
    Dat is net datgene waarom het nog niet zo goed in onze sector werkt; We willlen meteen scoren en resultaat. Snel overgaan tot promotie en boodschappen de markt inslingeren zonder dat we weten voor wie en wat we er mee willen bereiken.
    Positief is dat er steeds meer gezonde discussie komen waarin het bewustzijn in de sector vergroot.

    Bernhard Nanninga

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.