webloggers

4 reacties

Bulkproductie en toch meerwaarde

Telers hebben geen geloof meer in het onderscheidend vermogen van hun product. Paprika is paprika, punt!

Tijdens een voorlichtingsbijeenkomst voor paprikatelers, waar ik de werking van de digitale marktplaats Heldere Handel mocht uitleggen, reageerden telers op deze manier. Zelf heb ik bloemkool geteeld. Ook bij dit product heeft de huidige manier van afzet ervoor gezorgd dat wij bloemkool zien als bulkproduct. De grootinkoper is bovenmatig geïnteresseerd in uitwisselbaar product en met een voor hem uitstekende reden. Op die manier kan het hele jaar hetzelfde product worden aangeboden en, misschien nog wel belangrijker, kan er door deze inkoper worden geshopt, want de ‘vaste’ leverancier kan geen eisen stellen, zoals Coca Cola dat wel kan.

Zaadbedrijven en telers hebben hier op gereageerd. Telers gaan bij elkaar op excursie om van elkaar te leren. Telersverenigingen en handelsorganisaties leggen kwaliteitseisen neer. Selecteurs zoeken naar homogene rassen met hoge productie. Alles is erop gericht om een bulkproduct te produceren. En nu? Inderdaad: bloemkool is bloemkool.

We zijn met z’n allen best een heel eind gekomen met deze strategie, maar nu lijkt dit niet meer zo te werken. De zekerheid van het kunnen leveren van een massaproduct heeft geleid tot prijzen voor telers die onder de kostprijs zijn. Terwijl consumenten juist beginnen te vragen om onderscheid. Diverse trends zijn al te onderscheiden: gegarandeerd voedselveilig, gezondheidsaspecten, regionaal geteeld, weten welke teler het heeft geteeld, smakelijker, verser, zoeter en ga zo maar door.

Dit zijn de consumentenwensen die retailers al in beeld hebben. Zij zullen op korte termijn hier een invulling voor moeten vinden om de consument te kunnen binden.

Hoe krijg je dat onderscheid in aanbod? Door unieke productkenmerken ook als zodanig te benoemen en te benutten. Bijvoorbeeld in een digitale marktplaatsomgeving waar telersverenigingen de producten van hun leden breed kunnen aanbieden op basis van alle unieke productkenmerken. De teler wordt uitbetaald naar eigen prestatie, lees meerwaarde, want zelfs nu al bestaat er onderscheid in aangeboden partijen, zonder dat hij het zich misschien realiseert. Het product is al regionaal geproduceerd en biedt nu al logistieke voordelen, indien het maar aan de juiste afnemer aangeboden gaat worden. Trek dit idee door over de diverse sorteringen, kwaliteiten, verpakkingen en andere meerwaarde die de teler nu dagelijks levert. Denk hierbij aan het gezegde: voor elk product bestaat een markt. En wellicht komt dan het geloof van de teler in een onderscheidende marktpropositie weer terug. Een paprika is nu eenmaal niet zomaar een paprika, punt(paprika)!

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Henric vd Krogt

    Lijkt me een goed idee, zo'n digitale marktplaatsomgeving. Hoef je tenminste niet al die verkopers te bellen om de laagste prijs te krijgen....

  • no-profile-image

    teuny.kievit-streef@hetnet.nl

    handelaren en veilingen
    let op
    willen elstar telers kunnen investeren
    is er een prijsnodig van 0.45-055 kg in de plukbak
    supermarkt nooit onder 1.50 europerkg

  • no-profile-image

    Henric vd Krogt

    @teuny

    je afnemers zijn niet geinteresseerd in de prijs die je nodig hebt om te investeren. Het gaat er om wat je spullen op dat moment waard zijn, en dat is met het huidige afzetsysteem de laagste prijs waartegen iemand bereid is te verkopen. Dat is meteen de prijs voor alle anderen.

  • no-profile-image

    Agrado, marketing en strategie

    Beste Peter,

    Het zinnetje "Dit zijn de consumentenwensen die retailers al in beeld hebben. Zij zullen op korte termijn hier een invulling voor moeten vinden om de consument te kunnen binden." spreekt mij erg aan. Uiteindelijk gaat het om het begrijpen van de tijdgeest en consumentenwensen waardoor retailers zich aangesproken voelen door gerichte proposities.
    Naar mijn mening liggen er grote kansen die nu niet goed worden waargenomen. Het gebrek aan collectiviteit en centrale sturing vanuit strategisch denken breekt ons steeds meer op.
    Gezien de inzet van het rapport "bron voor groene economie" waaruit blijkt dat de primaire sector naar 2020 nog een relatief kleine rol speelt, zou tot nadenken moeten aanzetten bij de telers.

    Misschien is Peter's Heldere Handel een antwoord op de veranderende wereld en commodity. In elk geval zullen telers in beweging moeten komen in de richting van specialty, meerwaarde en merkwaarde om bestaansrecht te houden.

    Bernhard Nanninga

Of registreer je om te kunnen reageren.