Doorgaan naar artikel

De autofabriek

Een bezoek aan een grote autofabriek is heel leerzaam, vooral voor leidinggevenden in de glastuinbouw.

Er zijn veel overeenkomsten met de glastuinbouw: enorme investeringen in productiehallen en installaties, heel veel werknemers die met grote toewijding de productie verzorgen en een naadloze samenwerking met toeleveringsbedrijven.

Maar er is een belangrijk verschil: op de productielijn in de autofabriek komen allerlei verschillende uitvoeringen van het product achter elkaar voorbij, elke uitvoering duidelijk precies afgestemd op de wens van een afnemer. Dat betekent  dat er bij de autofabriek twee organisatorische regels zijn: er wordt als het enigszins mogelijk is uitsluitend geproduceerd wat er is besteld en er is blijkbaar een enorme investering geweest om zo veel mogelijk aan de wensen van de kopers te voldoen.

Want het moet heel kostbaar zijn om met computers, toevoerlijnen en toeleveranciers mogelijk te maken dat op een bepaald moment de aanvoerbanden links en rechts van de lopende band een witte deur aanvoeren en dat meteen erna, voor de volgende auto op de band, er links en rechts een rode deur aankomt. 

Het probleem in de glastuinbouw is dat men probeert om te verkopen wat men kan produceren in plaats van te produceren wat men kan verkopen of nog beter, wat men al verkocht heeft.

Dat verkopen heeft men meestal ook niet in eigen hand, met eigen dealers,  maar wordt vaak door derden gedaan, via tussenhandel , supermarkten en detaillisten uiteindelijk aan de consument.

Share this

Afbeelding
Arie van den Berg

eigenaar Van den Berg Seeds

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin