- GFactueel.nl

16 reacties

Redactie GFActueel
Komkommer is de George Cloony onder de groente, twitterde mijn schoonzus gisterenavond naar me. Waarom doen we daar dan niets mee?

Als opmaat naar het openingsbericht van Groenten & Fruit Actueel van deze week ‘Komkommer nog steeds populair bij consument’ schreef ik eind juni een stukje op Foodlog over komkommertijd. Wij willen komkommers, zeiden lezers massaal in reactie op dit artikel. 130 mensen deden mee aan een poll met de vraag of zij komkommers zouden missen als de Nederlandse telers er mee zouden stoppen. Meer dan de helft(52,3%) is er dol op, 37,7% koopt ze wel eens en slechts 10% procent zou ze niet missen als ze verdwenen. Op de vraag of tuinders producten met toegevoegde waarde moeten gaan maken, zoals kant-en-klaar tzaziki of komkommerfrisdrank kwam niet veel positieve respons. ‘Laat tuinders nu maar zorgen dat die komkommers heerlijk smaken, dan maakt de consument er wel iets lekkers van’, is het commentaar.

Komkommerdag
Wat schetst mijn verbazing. Twee dagen na mijn bericht bleek dat K8 samen met het Groenten en Fruit Bureau 1 juli tot nationale komkommerdag heeft uitgeroepen. Met weinig middelen werd een ludieke actie gehouden, waarbij tot komkommer getransformeerde meisjes komkommers uitdeelden op krantenredacties. Dan ben ik natuurlijk altijd erg nieuwsgierig wat zo’n actie heeft opgeleverd. Een medewerker van het Groenten en Fruit bureau vertelt me dat de reacties leuk waren. Uiteindelijk leverde het wat berichten op in de vakpers en ééntje in het AD (of zijn het er inmiddels meer?). Kijk, dat vind ik dan weer wat mager. Dat alle kamerleden op hun jaarlijkse barbecue ook komkommerhapjes hebben gegeten verneem ik dan vooral via de vakpers. Er moet toch veel meer kunnen met zo’n populair product, want dat is het. Komkommer heeft zoveel sterke kanten en dat buiten de sector onvoldoende uit.

Fun
Mijn zeer gewaardeerde schoonzus Cécile Narninx, hoofdredacteur van Elle, weet met haar blad heel kunstig de magie rond mode hoog te houden. Gisterenavond liet ze via De Wereld Draait Door nog weten waarom zij als een bakvis valt voor George Cloony. Achteraf twitterden we nog even met elkaar, zij over Cloony, ik over komkommers. Waarbij we tot de conclusie kwamen: komkommer is gewoon de George Cloony onder de groente. Zo’n product waar je gewoon voor valt, zonder het hardop te beredeneren en waar je altijd om kunt gniffelen.

Kom op reclamemakers en marketeers. Maak nu eens gebruik van die magie. Ik wil volgend jaar op de nationale komkommerdag geen aangeklede komkommers zien, maar een paar bloedmooie, echte en authentieke komkommertelers die aan alle vrouwen komkommers uitdelen, op het strand , op straat, op de markt, in de kroeg, whatever. Promotie moet vooral fun zijn. Ideeën? Laten we er iets spannends van gaan maken en eens echt het nieuws halen in de komkommertijd.


Laatste reacties

  • no-profile-image

    willem tuinderij Doorn BV

    je hebt mijn praatje zeker bij de koen ensander show op radio 3 fm niet gehoord als je het wil hebben kan ik je dat nog wel mailen
    ik wil best komkommers uit gaan delen op het strand maar dan moet er wel camera,s bij

  • no-profile-image

    Pieternel

    Willem, ik heb het gehoord maar ben de details vergeten. Stuur maar op: krabbelstb@planet.nl . Inmiddels is deze blog alweer rondgetwitterd en ik kan je zeggen dat heel wat dames enthousiast hebben gereageerd op zo'n idee. Als je het leuk, origineel en fatsoenlijk aanpakt dan gaan die camera's komen.

  • no-profile-image

    Ernst Jan Bos Demand Agro Marketing

    Komkommerdag, komkommerdag, ja, ja. Alleen de naam al komkommer, Kom 1 julie 2011 komkommer proeven zonder kommer en kwel.
    Gewoon op 13 plaatsen laten uitdelen. In elke provincie 1 plaats. Flink gaan twitteren dat er @Kommobs zijn en alle pers erbij halen die er maar te vinden is.
    Alle komkommertuinders zullen verplicht mee moeten gaan doen. Het is voor de gehele komkommerbranche. Bij mij begint het steeds meer te leven.
    Ik zie al de Jamie Olivers uitgebreid en uitbundig praten over hun teelt en passie. Waarom is de komkommer nu vergelijkbaar met dhr. Clooney? Laat ze het maar vertellen. En ach die paar komkommers die ze kwijt zijn. Dat zijn toch geen kosten dat noem ik hetzelfde als op een vrijdag er 10 meegeven aan een vertegenwoordiger omdat die zo aardig is.

    Pieternel mij heb je mee!!

  • no-profile-image

    Rene Term

    Alle promotie is goed ,zeker met humor .
    En wat betreft die echte goed
    uitziende ,authentieke komkommerteler, Mij kun je bellen.

  • no-profile-image

    Bernhard Nanninga, (Agrado, marketing en strategie

    Ik zie in de komkommer toch echt geen George Cloony. Waarom? Omdat meneer Cloony een bepaald gevoel oproept en zijn eigen (zorgvuldige bewaakte) merkwaarde heeft. Dat kan ik van een product als komkommer niet zeggen wanneer ik deze in het schap zie. Het enige wat mij soms opvalt is dat er een aktie in is en dus lekker voordelig. Pak ik er maar een extra mee...
    En opmerkingen als "laat de tuinders maar maar lekkere komkommers maken" vindt ik al helemaal ver van de markt.

    Wat ontbreekt is dat de komkommer een positief gevoel oproept en associeert met sterke gevoelens.
    Voor George Cloony kun je vallen net als voor Paris Hilton om maar een dwarsstraat te noemen maar onze komkommer is toch echt een commodity geworden die vooral niet veel mag kosten.
    Dat te doorbreken zul je inderdaad een paar zomers lang op het strand de komkommer sexy moeten maken zodat de consument, eenmaal terug bij het schap anders naar de komkommer kijkt.
    Zo zullen Duitse vrouwen opeens anders aan kijken tegen een komkommer,na een hete zomer op het strand, met goede herinneringen aan die leuke gespierde Hollandse Boys met hun grote komkommers....

  • no-profile-image

    R. Welles

    Ik ga alvast mijn buikie eraf trainen!........

  • no-profile-image

    Pieternel

    Wat een reacties. Ik ben er stil van. Woorden zijn altijd makkelijker dan daden. Zullen we dan maar eens het eerste komkommercafé gaan houden? Ik stel voor: ergens in Utrecht, ergens in een tijd dat het iets rustiger is op de komkommerbedrijven, ergens op een vrijdagmiddag? Dan komen we een keer samen met mensen die de komkommer een warm hart toedragen en vraag ik wat mensen die vanuit hun achtergrond mee kunnen denken. Telers, reclamemensen, komen jullie?

  • no-profile-image

    Ernst Jan Bos Demand Agro Marketing

    Ik zal er bij zijn. Utrecht, prima plaats. Geef straks maar wat data door.
    Natuurlijk een hart onder de riem kan zeker geen kwaad maar ook eens luisteren naar wat ze zelf ervaren en tegenokmen doet al wonderen. Een "komkommer"cafe is toch om je vrienden te zien, te spreken en naar te luisteren. Samen kunnen we de komkommertelers misschien verder op weg helpen en van hun product wederom een super sexy, smaalvol en bruikbaar product maken.

  • no-profile-image

    Robert Bergenhenegouwen

    Welke komkommer teler heeft tijdens de komkommertijd tijd voor een blote buiken show in Utrecht? (wie weet op een zondag ofzo)

    Is de Komkommer canal pride parade door de grachten van Utrecht ook een idee? Met een sponsor knipoog naar de Nederlandse Hartstichting. Alle opbrengst van komkommers die Pieternel daar verkoopt schenken we aan de Hartstichting.

    Zijn de kopende consumenten zich meteen bewust van het feit dat we voor hun gezondheid aan het werk zijn.

  • no-profile-image

    Agrado, marketing en strategie

    Nou Pieternel en alle andere komkommerkanjers, het lijkt mij heel erg leuk eens te brainstormen over wat er zou moeten gebeuren! Maar dit brainstormen moet gevoed zijn door kennis van de markt om iets zinvols op te leveren is mijn ervaring.
    Ik geloof namelijk niet in promotie zonder een goed fundament van kennis van de markt waarin de kansen liggen opgesloten. Promotie moet gericht zijn op een marketingdoel. Er zijn al genoeg luchtkastelen in de wereld van de marketingcommunicatie. Ik laat mij niet leiden door euforie en enthousiasme maar door realiteitszin en gericht kansen waarnemen en bedreigingen weerstaan.
    Wanneer komkommertelers begrijpen dat een goede marketingstrategie de basis is van een gezonde marktontwikkeling van hun komkommers dan wil ik graag in gesprek en meedenken in een oplossing. Iemand moet hier de kar trekken en dat lijkt Pieternel te kunnen...

  • no-profile-image

    Pieternel


    Bernhard(Agrado), natuurlijk is kennis van de markt uitgangspunt. Maar is die kennis er niet? PT deed vrij recent marktonderzoeken in Nederland en Duitsland. Jouw Bureau heeft een marktonderzoek gedaan in Zuid-Duitsland. KCB kent de markt. Jo Koet (Green Inspiration) heeft zojuist een komkommeronderzoek afgerond. Is dat niet genoeg als basis voor een discussie?
    Vergeet niet dat enthousiasme wel een erg belangrijk bestanddeel is om tot samenwerking te komen. Niet meteen de rem er op, graag. Eerst brainstormen en pas daarna afvinken.
    Of ik de kar moet treken? Ik heb kennelijk een onderwerp aangeroerd dat leeft. Ik zal met wat mensen een aanzetje geven, maar het zijn natuurlijk de komkommertelers die het gaan doen. Wordt vervolgd...

  • no-profile-image

    Pieternel

    Het irriteert me wel dat er steeds een reclameboodschap onder het rode woord komkommer zit.

  • no-profile-image

    josien

    ik vind die komkommer-met-bloem die dan verschijnt anders wel mooi. Ihkv produktdifferentiatie: minikommertje met bloem intact...? Hmm

  • no-profile-image

    EdT

    Is er nou niemand die het opvalt dat het George Clooney i.p.v. Cloony?

  • no-profile-image

    Bernhard Nanninga, (Agrado, marketing en strategie

    @Pieternel
    Natuurlijk is er kennis. Het gaat denk ik niet zozeer om kennis als om de wil vanuit de komkommertelers gericht te investeren in de ontwikkeling van de markt. Dat vraagt om een heldere strategie en positie kiezen in de markt. Hiervoor is inderdaad kennis nodig die hier en daar op de plank ligt of nog moet worden ontwikkelt. Ik ben hier helemaal voor maar gaat alleen lukken als de belangrijkste stakeholders (telers) begrijpen dat ze als collectief zullen moeten opereren en moeten inzetten. Hierbij gaan de kosten voor de baten en is het resultaat pas over een paar jaar zichtbaar. Een bijeenkomst is dan gericht op het verbeteren van de huidige positie en waarnemen van kansen in de markt. Strategische marketeers kunnen helpen in de juiste setting en kansrijk perspectief bieden maar moeten worden gevoed met een heldere opdracht om een strategie voor de komkommers te ontwikkelen en hierin ruimte krijgen. Misschien vooral iets voor een bestaande marktgerichte komkommer telersvereniging waarin dit belang moet worden gediend?

  • no-profile-image

    Pieternel

    EdT, heb je me daar even bij de neus.

Laad alle reacties (12)

Of registreer je om te kunnen reageren.