- GFactueel.nl

6 reactieslaatste update:24 aug 2010

Redactie GFActueel
In de voedingstuinbouw verlopen veranderingen schoksgewijs. Revolutie in tomaten, revolutie met de komst van de The Greenery. Kijken we naar de sierteelt dan verlopen zaken veel geleidelijker.


In slechte tijden komen het snelst veranderingen tot stand. Da’s logisch. Dus zou je verwachten dat er volop veranderingen zijn doorgevoerd de afgelopen tijd. We hebben het lek immers nog niet boven, zeker niet bij paprika. De noodzaak om de afzetstructuur te veranderen is volop aanwezig. Er zijn vele initiatieven geweest om veranderingen door te voeren. Denk aan de APO paprika en de vele fusiebesprekingen van de afgelopen tijd. Toch lukt er niet veel. De vraag is dan hoe komt dat? Vervolgens gaan we rationele redenen opnoemen. GMO zet de boel vast, teler en handelsbelangen lopen door elkaar, de kosten zijn te hoog, de strategieën komen niet overeen, gebrek aan leiderschap, etc. Over gevoel hebben we het natuurlijk liever niet. Langzaam maar zeker krijg ik de indruk dat hierin de belangrijkste reden schuilt. Het gaat om vertrouwen in de oplossing, het vertrouwen dat het lukt, het vertrouwen dat het beter wordt, vertrouwen in elkaar. Het goede gevoel ontbreekt, hoe vaag dit ook mag klinken.

Schoksgewijs veranderen
In de voedingstuinbouw verlopen veranderingen schoksgewijs. Revolutie in tomaten, revolutie met de komst van de The Greenery. Kijken we naar de sierteelt dan verlopen zaken veel geleidelijker. Stap voor stap zien we daar dat de afzetstructuur verandert, terwijl de problematiek daar niet veel anders is.

De komende tijd zullen we geen grote stappen zetten, verwacht ik. Er zullen kleinere coalities ontstaan en een aantal clubs zal zichzelf versterken. Als we snel een paar kleinere stappen zetten, is het effect hetzelfde als één grote. Dan moet dit natuurlijk wel gebeuren!



Laatste reacties

  • no-profile-image

    max

    Waar het vooral aan ontbreekt is gebrek aan eerlijkheid. Leg de kaarten eens open op tafel, laat je agenda eens zien! Gevoel daar kunnen we niets mee, open en eerlijk onderhandelen wel! Kom eens uit dat bed, schop die huisjes omver, dan kom je nog eens ergens. Maar zolang iedereen maar om de hete brij blijft draaien en we elkaar niet recht in de ogen durven te kijken moet je het gewoon niet eens willen om proberen samen te werken, want dat komt er dan nooit van. Dat weet jij ook Thijs. Een hoop gelul en we hebben weer een jaar verloren.

  • no-profile-image

    Bertus

    Zo Max, dat zijn toch wel een paar welbekende open deuren die je intrapt.

    Nu even concreet: wie is Max en wat is zijn voorstel? Of is het vooral een ander die uit bed moet komen en zijn kaarten op tafel moet leggen?

  • no-profile-image

    arie

    Bertus, het gaat er niet om wie Max is, het gaat om wat hij schrijft!
    Er wordt inderdaad teeel gepraat en helaas worden er geen knopen meer doorgehakt. Ik denk dat velen van ons, telers, net dat kleine stukje lef missen om een stap verder te gaan.
    Zelfs de kleine stapjes zijn, zoals Thijs het ook bedoelt, op dit moment een brug te ver. Velen staan op de financiele grens van het gaat net goed of het gaat net niet goed. En deze angst regeert de keuze op dit moment.
    Maar Max jeschrijft over de huisjes omver schoppen, welke huisjes ?

  • no-profile-image

    max

    Wat ik schrijf en bedoel zijn open deuren, maar wel de keiharde realiteit, Bertus. En heilige huisjes, de meeste bestuurders die aan tafel zitten bij besprekingen zijn dat vaak professioneel. Het is hun werk, en het probleem is dat zij soms andere belangen hebben dan wij telers. Wij zijn van huis uit gewend om op de kleintjes te letten en als het moet eens te snijden in onze 'organisatie', gewoon omdat we anders geen bedrijf meer hebben aan het eind van het jaar. Maar deze bestuurders vinden dat toch vervelend en het is dan ook moeilijk om ervoor te gaan als dat betekent dat je de helft van je mensen de laan uit zou moeten sturen. Waar het om gaat. Waar zou de prioriteit moeten liggen? Ben je er als teler bij gebaad dat je een complete organisatie overeind moet houden? In het zuiden hebben we een hele mooie samenwerking tussen verschillende partijen, lekker plat en met de telers nog aan het roer. Zouden meer mensen moeten doen....!

  • no-profile-image

    arie

    Max, ik kijk inderdaad wel eens naar het zuiden. Dat er telers aan het roer staan is niet zo vreemd dat geld voor mijn organisatie ook. Ik denk alleen dat mijn bestuurders, jammergenoeg, alleen nog teler op papier zijn. Ze luisteren wel maar zijn toch teveel bezig met de belangen van de ''organisatie'. De belangen van de telers komen vaak op plaats 3.
    En ja, dan mogen van mij ook de huisjes omver geschopt worden.
    Ik vraag mij zelf wel af hoe slecht het nog moet gaan voordat dit gaat gebeuren.
    Ik het mij op dat initatieven vanuit de telers alsmaar worden afgeblazen omdat er vanuit de organisatie altijd maar weer zaken worden aangedragen om vooral niet te veranderen en zeker niet te bundelen!
    Want ja, stel je voor geen produkt dan sta je aan het eind van de maand op straat.
    Ik zeg dan: lekker belangrijk, de teler en zijn bedrijf moeten op 1 staan. Natuurlijk hebben we een afzetorganisatie nodig maar als ik dan zie wat erbij paprika.nl gebeurt dan gaat het niet lang duren, en dat hoop ik echt, dat er steeds meer produkten op deze manier gebundeld en afgezet gaan worden.

  • no-profile-image

    Bernhard Nanninga, (Agrado, marketing en strategie

    Ik begrijp Thijs niet zo goed met "het gevoel". Ik kan alleen maar constateren dat wij als Nederlandse aanbieder van een hoogwaardig product, niet goed in staat zijn, meerwaarde per vierkante meter te vermarkten. Tijdens de vakantie in Duitsland (juli) vooral vastgesteld in een kort marktonderzoek dat een Europees glasgroenteaanbod in het schap ligt waarbij biologische tomaten uit Spanje, Duitse komkommers, Saveol product uit Frankrijk, vleestomaten uit Belgie en leuke kleine producten uit Italie. Hebben wij wel goed in de gaten wat er gebeurd in Europa en wat we moeten doen om onze meerwaarde op een ketengerichte manier te verzilveren. Ik heb de indruk van niet. Daar helpt de bank niet bij, daar helpt een telersvereniging niet bij en ook de handelaar helpt hier niet bij. Wat wel helpt is vanuit ondernemerschap, kennis van de markt (wat speelt bij de consument en retail) en wat je moet doen met een hoogwaardig product om voorkeur te krijgen en vraag te genereren.
    Dat noemen ze marketing op strategisch niveau en dat is hetgeen wat nu staat te gebeuren. Wie niet meedoet zal moeten blijven lijden onder de bulkprijzen in de commodity van tomaten, paprika en komkommer in een "me to" markt.
    Ik kan pas een oplossing vertrouwen als ik echt weet wat het probleem is! Op goed gevoel bezig gaan koop ik niet veel voor eerlijk gezegd.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.