- GFactueel.nl

Redactie GFActueel
Kom in de Kas is toe aan enkele stappen voorwaarts. Ik denk niet dat we moeten stoppen, maar op enkele fronten mag het anders.


Afgelopen weekend stonden ze weer open; de deuren van heel wat kassen in tuinbouwregio's. Het was weer Kom in de Kas. En er sneuvelden records, zo las ik. De bezoekersaantallen in Westland maar ook landelijk waren nog nooit zo hoog!

Sectorfans
Ik ben enkele jaren niet meer bij Kom in de Kas geweest. Heel veel jaren ervoor wel, uit naam van Koppert en Rijk Zwaan. Mijn indruk dat er niet veel wezenlijk is veranderd de laatste 15 jaar werd bevestigd. Nog altijd heb ik zeker wat Westland betreft erg veel telers gezien die gaan tuinen bij collega's maar ook schat ik dat een groot deel van de bezoekers ieder jaar komt en al tot de sectorfans gerekend kan worden. Nieuwe zieltjes die we kunnen overtuigen zullen er ook zijn geweest maar niet meer dan 30%.

Tuinbouw is veranderd
Kom in de Kas is toe aan enkele stappen voorwaarts. Ik denk niet dat we moeten stoppen, maar op enkele fronten mag het anders en het merk – zoals ik dat terecht in de media las – mag vaker in het jaar terugkomen. Kom in de Kas is niet erg veranderd, maar de tuinbouw wel. Tomatenbedrijven mogen – logischerwijs - nauwelijks nog worden bezocht, en om het evenement daar nou Kom in de Schuur te noemen is verwarrend. Maar een stuk extra beleving om het gewas te ruiken en de hommels ook te zien vliegen, ga je missen. Los van het feit dat dit soort bedrijven te groot wordt om langs te lopen met de kids.

Naar de consument
Ik denk dat de formule moet worden uitgebreid met partners als BloemenbureauHolland en GroentenenFruitbureau en dat op meerdere momenten in het jaar de – mobiele – kas naar de consument moet. Sector PR en productpromotie mogen van mij wat meer samen optrekken. Beleving bij product komt ook door de herkomst ervan te presenteren. Het is goed boeren met dit vakmanschap. Geeft zelfs meerwaarde. De campagne van Its Alive kan worden geïntegreerd en het internet kan sowieso beter worden ingezet voor sector PR. Dit vereist samenwerking, het meest gebezigde en minst toegepaste werkwoord van de laatste jaren in de sector. Ik begin er daarom maar niet meer over. Want ook TomatoWorld en de aankomende Floriade en allerlei andere sectorpromotieplekken zouden naadloos in nieuwe plannen moeten passen. Maar ja, de regie hè…

Apetrots
Kom in de Kas was een succes, maar kan beter. Ook aan de kant van de deelnemende telers. Ik hoorde dat in Westland de organisatie tot 4x toe bij een potentiële deelnemer langs moest om hen te overtuigen van het nut van Kom in de Kas. Dat is uiteindelijk gelukt en zondag waren deze mensen apetrots dat ze meededen, en maandag haalde hun bedrijf de voorpagina van de krant. Ik had verwacht dacht we op dit front verder waren.

Of registreer je om te kunnen reageren.