- GFactueel.nl

Redactie GFActueel
Veel kleinere bedrijven kunnen niet meedoen met massateelten. Het bedrijf is te klein, te oneconomisch etc. Hier komt de creativiteit naar boven.


Nederland is al eeuwen de groentetuin van Europa. De Westlandse kassen zijn ooit ontworpen om er eerst druiven en daarna van alles in te kweken. Dit waren meestal exotische producten, zoals tomaten, komkommers, aubergines en courgettes. En de laatste 30 jaar ook paprika’s.
Wat is een exotisch product? Meestal is dit een in Nederland onbekend product. Waarom teel je het dan? Veel kleinere bedrijven kunnen niet meedoen met massateelten. Het bedrijf is te klein, te oneconomisch etc. Hier komt de creativiteit naar boven.

Hulp van hommels
In deze uitzending gaan we op bezoek bij familie Zwinkels in ‘s-Gravenzande. Dit familiebedrijf teelt Courgette Fleurs. Dit zijn de bloeiende jonge courgettes. Ze zijn wereldberoemd in Italië en worden meestal geproduceerd in Nederland. Johans vader teelde al courgettes. Rudolph is enorm verbaasd hoeveel werk er aan het bestuiven besteed moet worden. Hoewel Johan hulp krijgt van hommels, moet hij toch vaak bloem voor bloem bestuiven met een kwastje.

Meerwaarde van de producten
Voor de maaltijd wordt er een tafel van overvloed gemaakt. Speciale tomaatjes, bijzondere aubergines, mooie krulandijvie, rode lof, de meest bijzondere pepertjes, paprika’s, snoep- en snackkomkommertjes, tuinkers en andere cressen. Veel consumenten zullen zich nu afvragen: waarom kan ik dit niet kopen. Het antwoord is simpel. Elke groentespeciaalzaak kan hier aan komen. Gewoon naar vragen. De beste afnemers voor deze telers zijn de restaurants, want die snappen de meerwaarde van deze producten. En tja, 80 procent van deze producten wordt geëxporteerd.

“The Taste of Life Basics” uitzending over Dutch Special op vrijdagmiddag 26 maart vanaf 16.35 uur op RTL 4. Meer info: thetasteoflife.nl

 Volg Rob Baan op Twitter!




Of registreer je om te kunnen reageren.