Redactie GFActueel
Met deze kreet reageerde de woordvoerder van het CBL, Marc Jansen in het Financieele Dagblad op de uitkomst van het onderzoek over de margeopbouw bij groenten en fruit in de groothandel in vergelijking met de supermarkt.

Gerard Rutte, de bekende retaildeskundige deed er nog een schepje bovenop. Tijdens de ledenbijeenkomst van de Telersvereniging Conference kwalificeerde hij het onderzoek als de bekende jammerklacht van de ‘’boeren’’ over de machtige supermarkten, die zich verrijken over de rug van de hardwerkende agrariërs.
Jammer, dat deze intelligente lieden zich laten verleiden tot uitspraken zonder het onderzoeksrapport te hebben gelezen.

Twee misverstanden
Graag wil ik twee misverstanden rechtzetten.
Misverstand één: De hand van de opdrachtgever Frugi Venta bepaalt de inhoud van het rapport.
Het onderzoek is uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek, gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam onder leiding van prof.dr. Barbara Baarsma, bijzonder hoogleraar Marktwerking en Mededingingseconomie aan de UvA. Zij heeft o.a. succesvol geadviseerd bij de megafusie in 2007 tussen de bloemenveilingen Aalsmeer en Flora-Holland.
De voornaamste auteur van het rapport is dr. Rob van der Noll, gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit en als consulent betrokken bij o.a. de fusie Campina-Friesland Foods.
Deze onafhankelijke wetenschappers zetten hun reputatie en die van SEO op het spel als zij zouden opschrijven wat de opdrachtgever verlangt.
De goede lezer van het rapport concludeert, dat deze verdenking onterecht is.

Misverstand twee: De telers en de groothandel beschuldigen de supermarkten van misbruik van inkoopmacht.
In het rapport wordt nergens met de beschuldigende vinger gewezen naar de supermarkten, die teveel zouden verdienen aan groenten en fruit. Integendeel, de gemiddelde bruto marge van circa 35% op de groenten- en fruitafdeling van supermarkten is nodig om hun hoge kosten voor distributie, promotie, uitval en winkelschapruimte te vergoeden. Bij paprika is in week 39 een bruto marge van 63% vastgesteld, maar daar staan lagere marges bij andere groenten- en fruitsoorten tegenover.

Vraagstelling
De vraagstelling aan de onderzoekers was: geef een objectieve omschrijving van de functie van de groothandel in groenten en fruit. Met andere woorden: Wat doet de internationale groothandel, wat kost het en wat levert het op voor de telers en de afnemers in binnen- en buitenland? Tevens is gezocht naar een verklaring voor het grote verschil tussen de opbrengst voor de teler en de prijs in de supermarkt.
De NMa had in december 2009 geconcludeerd, dat dit verschil grotendeels werd veroorzaakt door de kosten die gemaakt worden door de groothandel.
SEO heeft daarentegen langs diverse wegen aangetoond, dat de kosten en marge van de supermarkt een (veel) groter deel van de consumentenprijs van verse groenten en fruit vormen dan de kosten en marge van de groothandel. Als u de bewijsvoering door SEO rustig –bijvoorbeeld tijdens de komende feestdagen- wilt nalezen, dan kunt u het volledige rapport “Van teelt tot schap” vinden op de homepage van onze website.
U kunt desgewenst ook een papieren versie van het rapport aanvragen: info@frugiventa.nl


Of registreer je om te kunnen reageren.