Redactie GFActueel
Ook teeltbedrijven snappen steeds beter wat uitstraling brengt.

Jaren geleden werkte ik bij Koppert Biological Systems. Een prachtig bedrijf, met een nog veel mooier product. Een verhaal om je vingers bij af te likken. Zeker wanneer je daar de communicatie mag doen. Er was echter altijd één nadeel; het bedrijf was gehuisvest in een steenoud veilinggebouw en een paar andere 'bijgebouwen'. Voor een PR-man die vaak groepen ontvangt, soms een minister of andersoortige gasten is dat soms wat behelpen. Maar ik kan jullie verzekeren dat de huidige marketing manager van Koppert sinds een paar maanden het woord behelpen uit zijn woordenboek heeft geschrapt. Koppert bouwde nieuw en deed dat rigoureus. Er staat dan ook wat!

En nu de processen die in werking treden; medewerkers komen samen te werken in één gebouw, het lunchen gebeurt gezamenlijk – ook in één prachtige ruimte – en het gebouw ziet er van buiten en van binnen uitermate prettig modern, ruimtelijk en natuurlijk uit. Wel eens  nagedacht over wat dat doet met de interne communicatie, de bedrijfstrots, het personeelsverloop, de motivatie en met het merk Koppert? In alle opzichten prettig om in en voor te werken. En niet alleen voor die PR-man! De medewerkers werken nog altijd bij hetzelfde bedrijf als vóór de nieuwbouw, maar toch ook weer niet.

Dit effect zagen we ook bij Priva,  Koppert Cress, Greenpack en Anthura. De reputatie van deze bedrijven steeg van normaal tot onnavolgbare hoogten. Vaak aangemoedigd door management met visie en durf om zo'n jas aan te schaffen. De tuinbouw groeit in alle opzichten en de visie achter deze bedrijven toont aan dat ook representativiteit mag en zelfs wat brengt. Het kost geld en tijd want alle fuchsiaverenigingen, kaartclubjes, scholen en vertegenwoordigers van nóg belangrijker gremia willen bij je langskomen. Richt je zaaltje maar in en zet de Powerpoint maar klaar. Maar als al deze mensen met een positief verhaal thuiskomen, bereik je veel.

 Ook teeltbedrijven snappen steeds beter wat uitstraling brengt. Met de Greentour – ook zo’n  leuk clubje - waren we welkom bij Sion Orchids. Klasse! En afgelopen week was ik bij een Phalaenopsiskwekerij in Waddinxveen. Een prachtbedrijf met een winkel aan huis en So Natural een mooie naam. Visie en verkoop hand in hand. En doorlopend marktonderzoek. Ik ging geïnspireerd het weekend in. Een nieuwe jas geeft meer dan warmte alleen. Het versterkt je merk, de trots, trekt bezoek en vertelt jouw verhaal. En nog veel meer. Dan zit je er als PR-man jaarrond warmpjes bij.

Of registreer je om te kunnen reageren.