5 reacties

Redactie GFActueel
Twitter kan de Horti Fair maken of breken. Zou de organisatie zich dat realiseren?

Ik weet niet of u ook dat gevoel heeft? Deze week moet blijken of Horti Fair de crisis zal doorstaan of niet. Ik hoop natuurlijk van harte dat dit internationale concept blijft voortbestaan, maar ik zie jammer genoeg nog niet veel structurele veranderingen in de opzet van de beurs.

Gedateerd
Het ging gisteren al rond op Twitter: ‘Ga jij naar de Horti Fair?’ ‘Nee, wat heb ik daar als teler nu te zoeken? Ik sta op Aalsmeer Market en daar heb ik genoeg aan.’ Voor niet ingewijden: dat is de internationale handelsbeurs voor exporteurs, groothandelaren en hun eindklanten, die gelijktijdig plaats vindt op de bloemenveiling. Daar staan uw sierteeltcollega’s, met hun uitgewerkte verkoopconcepten en ieder jaar iets mooiere standjes. Daar worden gehandeld in eindproducten, niet in uitgangsmateriaal of  technische uitrusting. En daar kom je dus ook collega’s tegen, die rondsnuffelen of net zoals jij een dito standje bemannen. Dus is het een uitstekende plaats om te netwerken.
Ondertussen blijven heel veel tuinbouwondernemers weg uit de RAI. Heeft dat iets met het ondernemersklimaat te maken of het gedateerde beursconcept? Daar waar Fruit Logistica Berlijn sterk is geworden in AGF-concepten mis ik die ontwikkeling in Amsterdam totaal. Zeg nu zelf, springt u allen in de TGV naar Berlijn? Nee? Dan is het voor Horti Fair nog niet te laat om alle sectoren te verbinden.

Debatten
Mijn hoop is dat de debatten, die een steeds zwaarder stempel drukken op de Horti Fair, wat vuurwerk gaan opleveren. Misschien kunnen die, samen met het Tuinbouw TV-podium, een extra dimensie toevoegen aan dit evenement. 
Dit jaar krijgt Twitter voor het eerst een prominente plaats als intermediair tussen beurs en ondernemer. Dat is nieuw, leuk, maar ook verrassend. Ik heb het gevoel dat Twitter de vakbeurs kan maken of breken. Wie weet is Horti Fair dit jaar wel the place to be en blijkt dat al na één dagje twitteren. Dat zou heel mooi zijn. Maar misschien valt het tegen en dan kan het ook heel snel bergafwaarts gaan.

Bijpraten
Ik ga natuurlijk naar zo veel mogelijk beurzen. Als journalist hoef ik steeds minder vaak nieuwtjes te beschrijven, want die zijn allang bekend. Veel leuker is het om de mensen achter die vindingen te spreken, want dat is af en toe ook hard nodig. Nieuws gaat namelijk razendsnel en zo’n beurs is voor mij het moment om bij te praten met de mensen achter de ontwikkelingen.
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor mij als tuinbouw-tekst-schrijvend ondernemer, maar ook voor ieder ander ondernemer in de tuinbouw. Van mij geen tweets, want ik ben nog hopeloos ouderwets met mijn mobieltje, waarmee ik alleen kan SMS-en.




Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jean-Paul Schaddé van Dooren / FloraHolland

    Aalsmeer Market is natuurlijk de oude naam van de FloraHolland Trade Fair (http://events.linkedin.com/FloraHolland-Trade-Fair-Aalsmeer/pub/397242) die in november in Aalsmeer gehouden wordt. Geen idee hoe twitter op de Horti Fair wordt ingezet; maar op de #FHTF zal een backchannel aanwezig zijn die de tweets over het event zal tonen.

  • no-profile-image

    Pieternel

    Excuses Jean-Paul. Bij deze is het recht gezet. Maar er was(is) ruimte genoeg in het RAI-gebouw om de hele Holland Trade Fair én Fresh Rotterdam tegelijk te houden. Bedenk eens wat een krachtige combinatie dat zou zijn.
    Behalve dat ieder graag zijn eigen evenement wil doen, wat zijn de bezwaren?

  • no-profile-image

    Didier

    Gelukkig zijn de standhouders tevreden en kijken ze terug op een aantal mooie dagen. Er is veel leven in de brouwerij, dan kun je wel wegblijven, maar de Hortifair is toch van een heel ander nivo dan een relatiebeurs

  • no-profile-image

    Pieternel

    Er is de laatste dagen heel wat afgetwitterd over de Horti Fair, maar velen van u zullen daar weinig van hebben gemerkt. Het was zeker een leuk instrument, maar we moeten met z’n allen nog een beetje leren wat je ermee kunt en hoe zinvol het is. In het House of Technology hebben we er aardig mee gespeeld. Natuurlijk heeft Twitter de beurs niet gemaakt of gebroken. Mond-op-mond reclame werkt in de tuinbouw nog steeds het beste.

    Zelf kijk ik terug op een mooie Horti Fair, want ik heb genoeg informatie kunnen verzamelen. Maar oei, wat ligt er een klus voor Ewald van Vliet en Frans Peter Dechering. De beurzen zijn zo versnipperd geraakt dat geen mens weet waar hij naar toe moet gaan. De redenen waarom dit is gebeurd zijn algemeen bekend.
    Ik miste de allure van de eens zo mooie Horti Fair. Het uitgangsmateriaal, de veredelaars, de standhouders die elkaar uitdaagden in standbouw en presentatie. Het zou goed zijn als die competitie om de beste terug komt.
    Het is belangrijk om met z’n allen te realiseren dat Nederland als toonaangevend tuinbouwland zichzelf tekort doet zonder vooruitstrevende internationale beurs. Strevend naar dit gemeenschappelijk doel kun je beter zoeken naar overeenkomsten dan te vervallen in verschil van standpunten.

  • no-profile-image

    Theo Brakeboer

    Ik vind mond-op-mond toch iets te intiem. Wat mij betreft blijft het bij mond-tot-mond reclame.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.