Glas

Partner

Coöperatie Hoogstraten sterk in 4 kleuren

Coöperatie Hoogstraten is sterk in paprika. Met een areaal van 95 hectaren is ze wel niet de grootste, maar door het aanbod te bundelen in een simultane klokverkoop en termijnbemiddeling via Lava is ze zeker één van de beste. De mogelijkheid van centraal sorteren en de inpaklijnen maken dat er zeer flexibel en klantgericht kan worden gewerkt.

Samen bouwen aan een gezonde toekomst

Met 85 jaar op de teller mag Coöperatie Hoogstraten zichzelf een gevestigde waarde noemen in het veilinglandschap. Vandaag zijn aardbeien, tomaten, paprika’s en andere tuinbouwproducten goed voor een productomzet van € 222 miljoen in 2018. Een verdubbeling ten opzichte van 10 jaar geleden. Deze cijfers geven aan dat Coöperatie Hoogstraten door de jaren heen een toekomstgericht beleid heeft gevoerd, waarin toekomstgerichte telers zich thuis voelen.

“Voor paprika denken we dan specifiek aan ons centraal sorteerproject dat werd opgestart in 2000 en een extra service is voor producenten, al dan niet gebonden aan lidmaatschap. Het project mag dan al bijna 20 jaar bestaan, het is nog steeds springlevend en de komende jaren blijven we het project verder uitbouwen ten dienste van de deelnemers aan het project”, vertelt Hans Vanderhallen, adjunct-directeur bij Coöperatie Hoogstraten.

Uitdaging is om deze positie de komende jaren nog te versterken. Geen evidentie, want de laatste jaren is het areaal paprika op Coöperatie Hoogstraten ongeveer status quo gebleven. “We stellen vast dat we niet groeien op vlak van het areaal paprika. Toch merken we dat onze manier van werken, waarbij dagverkoop wordt aangevuld met bemiddelingsverkoop, overeenstemt met vragen vanuit de markt en garant staat voor een transparante prijsvorming. Dit jaar ligt de uitdaging in het uittekenen van een sterker en scherper profiel van de plaats die Coöperatie Hoogstraten inneemt in het paprikalandschap, en dit zowel als afzetorganisatie en als dienstverlener. We staan dus klaar om extra areaal in te passen en zijn overtuigd dat dit onze marktpositie zal versterken. Maar ervaring leert dat woorden meestal weinig indruk maken, telers baseren hun keuzes op tastbare en kwantificeerbare gegevens en ervaringen uit het verleden en het heden. Voor ons is het een natuurlijk proces: door elke dag voluit voor onze telers en hun product te gaan, creëren we meerwaarde voor hen en tevens aantrekkingskracht voor extra areaal.”

Verse paprika’s op de sorteermachine.
Verse paprika’s op de sorteermachine.

Grenzen zonder barrières

Op de vraag waarom een groot deel van de Hoogstraten paprika’s uit Nederland komen, antwoordt Vanderhallen: “Uiteraard heeft dit te maken met onze ligging vlak tegen de Nederlandse grens, maar dit zegt ook niet alles. Als we de beweegredenen van onze Nederlandse telers individueel bekijken, komen we uit bij de klok als leidend verkoopinstrument. Evenals de korte lijnen in de organisatie, de transparante manier van werken en de continue gezamenlijke zoektocht naar nieuwe opportuniteiten. België en Nederland vormen uiteindelijk één productieregio, bevolkt door telers met gelijkaardige profielen. Dat een telersorganisatie, gesitueerd op de grens tussen beide landen, de interregionale areaalverhouding van een specifiek product in zijn aanbod weerspiegelt, moet niet vreemd lijken.”

Analyseren en innoveren

Ondanks onze lange historie zijn we zeker niet ‘oubollig’. “We analyseren onze mogelijkheden en deze van onze omgeving en gaan ermee aan de slag. De introductie van de specials bij de tomaten, bepaalde innovatieve verkoopmethoden – zelfs via de klok – bewijzen dit. Transparantie in de bedrijfsvoering en de korte lijnen in de organisatie staan verder garant voor een wendbare samenwerking met toekomstgerichte telers”, besluit Vanderhallen.

Afzetgebieden voor paprika

Luc Bruneel, Manager Sales Department bij Coöperatie Hoogstraten licht toe: “Onze belangrijkste afzetgebieden zijn Frankrijk, Nederland en Duitsland. Onze paprika’s genieten over de grenzen heen een groeiende belangstelling omwille van hun uitstekende kwaliteit, egale kleur, uniforme sortering en de ruime beschikbaarheid. Zo is de afzet in Frankrijk de laatste jaren fors gegroeid. Dit is mede te danken aan de promotiecampagne die sinds een aantal jaren door VLAM wordt gevoerd op de belangrijkste vroegmarkten (Rungis, Lyon, Lille) in samenwerking met Coöperatie Hoogstraten en Belorta en met de belangrijkste exporteurs. Maar ook bij Nederlandse en Duitse klanten worden onze hoge kwaliteit en service sterk gewaardeerd. Op de Duitse markt verkopen we steeds meer verpakte paprika in flowpack in diverse supermarkten, zoals REWE, Edeka, Netto Markendiscount en Aldi. Het gaat dan om bijvoorbeeld een verpakking van enkel rode paprika of om een mengeling van 3 kleuren. Deze verpakkingsvormen spelen in op de vraag van consumenten naar gebruiksgemak en een mengeling is zeer geschikt voor lekkere groentesalades of warme bereidingen. Uit onderzoek blijkt dat de consumptie van paprika in de lift zit, dus er is nog ruimte voor groei. Hierop willen we verder inzetten door vast te houden aan onze hoge kwaliteitsnormen en klanten hier continu van te overtuigen. Uiteindelijk blijft de consument enkel product kopen waar hij zeker is van een goede en constante kwaliteit.”

De paprika’s worden met veel zorg gesorteerd.
De paprika’s worden met veel zorg gesorteerd.
Junior Operations Manager Jeroen Swolfs bij de paprikaverpakkings¬lijn.
Junior Operations Manager Jeroen Swolfs bij de paprikaverpakkings¬lijn.

Voor meer informatie over Coöperatie Hoogstraten: http://www.hoogstraten.eu