Glas

Partner

Hoogstraten specials: allemaal even speciaal

De jongste jaren is het tomatenaanbod in de supermarkten enorm gediversifieerd. Ook bij Coöperatie Hoogstraten is het aanbod de laatste jaren fors toegenomen. Met meer dan 30 verschillende specials biedt Hoogstraten een breed assortiment innovatieve producten aan.

Meer dan tien jaar geleden besloten enkele Hoogstraten-tomatentelers over te schakelen naar speciale tomaatjes; een gedurfde keuze, want het tomatenassortiment bestond toen voornamelijk uit vlees - en trostomaten. Samen met Coöperatie Hoogstraten werd veel tijd en energie gestoken in het vergaren van de juiste kennis en expertise. Zo is over de jaren heen een gedreven sales team uitgebouwd, om de brug te slaan tussen teler en klant en de beste prijs uit de markt te halen.

Jan Engelen (Sales & Marketing Manager) legt uit: “Coöperatie Hoogstraten heeft een rijke geschiedenis in de verkoop van groenten en fruit. Een belangrijk instrument in de verkoop is de klok. Toen we dertien jaar geleden startten met specials waren dit de eerste producten die niet via de klok werden verkocht. Door de kleine volumes bij aanvang leek het ons beter deze direct te bemiddelen, om zo de beste prijs uit de markt te halen. Een extra voordeel bij deze rechtstreekse verkoop is het verkennen van de markt.” Het tomatenlandschap is sinds het begin grondig veranderd. Er zijn heel veel verschillende soorten verkrijgbaar. Om zich te blijven onderscheiden in de markt kiezen Hoogstraten-telers steeds bewuster voor smaakvolle variëteiten en een aantrekkelijke presentatie. Reden temeer om terecht fier te zijn op hun product.

Fruit Logistica is de ideale gelegenheid om nieuwigheden te presenteren. - Foto's: Hoogstraten
Fruit Logistica is de ideale gelegenheid om nieuwigheden te presenteren. - Foto's: Hoogstraten

Bellino: een zoet tomaatje met een knapperige bite

Hermans Adams, sinds het prille begin actief betrokken in het specials-verhaal, aan het woord: “Wij wilden destijds toegevoegde waarde creëren voor ons product. Omdat er geen uitbreidingsmogelijkheden waren op ons bedrijf, besloten we om te investeren in snoeptomaatjes met de naam Bellino. Geen evidentie, want het is een arbeidsintensieve teelt. Smaak is voor ons prioriteit nummer één, vandaar onze keuze voor de variëteit Sweetelle. Snoeptomaatjes moeten in de eerste plaats lekker zijn. Daarnaast is het ook een sterk ras, waardoor we maximaal biologisch kunnen telen en gewasbeschermingsmiddelen tot een minimum kunnen beperken”, vertelt Herman. Met een frisse bite, de nodige stevigheid en een lange houdbaarheid is Bellino uiterst geschikt als gezonde snack.

Ook tomatenbedrijf Den Berk Délice maakt deel uit van de Bellino-groep. Maar dat is niet het enige product in hun assortiment. Den Berk Délice voert jaarlijks een honderdtal nieuwe rassenproeven uit, om steeds te verrassen met nieuwe en interessante producten.

Herman Adams.
Herman Adams.

Miss Perfect: een smaakbommetje dat zijn naam niet gestolen heeft

Over hun keuze voor Miss Perfect vertelt Koen Lauwerysen (een van de vier zaakvoerders) het volgende: “Met zijn knapperige, zoete smaak scoorde dit tomaatje goed in de rassenproeven, en ook vanuit de handel kregen we positieve reacties op het gebied van smaakbeleving. Goede argumenten, maar daarnaast is het ook essentieel dat je als bedrijf klaar bent om van een ras een succes te maken en er tijd voor kunt vrijmaken. Niet zomaar elk ras komt in aanmerking. Het is ons doel om planmatig en klantgericht te telen op vraag van de markt. Deze aanpak geeft over de jaren heen meer rust en stabiliteit in het ondernemen."

Hoe zij de smaak van hun producten garanderen? “Wekelijks meten wij van elke variëteit de brixwaarde, het vruchtgewicht en de productie. Daarnaast gaan wij voor ultravers product. Het overgrote deel wordt rechtstreeks geladen op het bedrijf, om zo snel mogelijk bij de consument te geraken”, besluit Koen.

Die versheid staat ook bij Tomeco centraal. Wekelijks voeren zij brixmetingen en tomatenanalyses uit om hiervan te leren. Hun belangrijkste product is de pruimtomaat, maar daarnaast hebben ze nog andere specials zoals Coeur de boeuf, Kubello en Sweetest Queen in hun assortiment.

Tom Lefevre, medezaakvoerder van Tomeco.
Tom Lefevre, medezaakvoerder van Tomeco.

Sweetest Queen: zoet en zacht, de zon op je bord

Waar een aantal jaren geleden nog sterk werd gefocust op het innovatieve karakter van speciale tomaten, moet het geheel nu kloppen. “Voor ons is het belangrijk dat tomaten het hele jaar een stabiele en goede smaak hebben, maar ze moeten ook betaalbaar blijven”, vertelt Tom Lefevre, medezaakvoerder van Tomeco. Hun nieuwste aanwinst - de Sweetest Queen - hoort naast Kubello thuis in het rijtje geblokte tomaten en springt eruit qua smaak. Uit consumentenonderzoek is gebleken dat dit zoete en zachte tomaatje het best scoort bij een doelpubliek van 25 tot 35 jaar. Mede daarom is beslist om, naast de traditionele verpakking op schaaltje en in hout, ook een speciale cadeauverpakking te ontwikkelen.

Tom legt uit: “We willen dit tomaatje in de markt zetten als een gezonde praline, waarbij de tomaatjes per stuk worden gepresenteerd, net zoals chocolade. De aantrekkelijke verpakking vormt een belangrijk onderdeel van de verkoop”.

Tom geeft aan dat ze zich als Tomeco met name onderscheiden door de flexibiliteit die ze bieden op diverse gebieden, waaronder dus de verpakking. Hierbij wil hij graag het belang van maatwerk onderstrepen.

Ontdek ons volledig assortiment Specials op de website www.hoogstraten.eu