Doorgaan naar artikel

Spaanse marktintroductie Japanse tomaat wint prijs

De Amela-tomaat heeft de Fruit Logistica Innovation Award gewonnen. De smaak van de Spaans-Japanse tomaat deed het hem.

Het publiek van de Fruit Logistica in Berlijn kon kiezen uit negen genomineerden, die uit negentig inzendingen waren geselecteerd. Daaronder ook de mini-bloemkooltjes op een lange steel met merknaam Istem van het Nederlandse zaadbedrijf Syngenta (winnaar van brons) en de oranje romanesco bloemkool merknaam Amoresco van het Franse zaadbedrijf Clause.

Ook technische innovaties, zoals de vliegende plukrobotdrones van het Israëlische Tevel Aerobotics (winnaar van zilver) die nu al bij grote fruitbedrijven in Italië en de Verenigde Staten appels plukken, hoorden bij de inzendingen. Van het Nederlandse Genap was het zeil met zonnecellen erop, dat op waterbassins algen weert, verdamping tegengaat en groene stroom opwekt, een kandidaat.

‘Dit helpt ons als merk’

Dat de meeste publieksstemmen naar de op zich niet spectaculair ogende rode losse tomaat gingen, vervult voorzitter Pedro Ruiz van telerscoöperatie La Palma in Granada met trots. “Het toont aan dat Amela een uitzonderlijke tomaat is, rijk aan voedingsstoffen en aminozuren. Het helpt ons merk ook om speciale tomaten te verkopen.”

La Palma als merk verkoopt de producten van 710 telers die op in totaal 800 hectare voornamelijk tomaten, maar ook paprikaatjes, andere mini-groenten en een aantal tropische gewassen, zoals avocado’s, telen.

Japanse oorsprong

Het innovatieve zit hem in de Europese marktintroductie. Ondanks de Spaans klinkende naam is de Amela-tomaat namelijk in werkelijkheid een al in 1996 in Japan ontwikkeld ras. Amela is het Japanse woord voor zoet en die smaak is door de telers daar niet alleen vanwege de raseigenschappen, maar ook door de manier van telen gecultiveerd. Zuinig met water is daarbij essentieel om de hoge brix-waarde, die zorgt voor de zoete smaak, te bereiken.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin