Doorgaan naar artikel

Minder vaste retailafzet glasgroente door duur gas

Er worden minder en lossere groentecontracten gesloten met supermarkten door de hoge gasprijzen. Oxin pleit voor een toeslagensysteem.

De contractgesprekken over 2022 startten moeizaam. Dat is het beeld dat ontstaat in de sector na een rondgang over lopende afzetonderhandelingen voor seizoen 2022. Oxin Growers meldt dat de eerste komkommercontracten en afspraken voor paprika zijn gemaakt, maar voor tomaten met ook een winterproductie is het lastiger. Commercieel directeur Ton van Dalen: “Het zijn nog minder contracten dan vorig jaar. Het is vooral moeilijk bij tomaten.”

Volumecontracten met vaste prijzen daarin worden moeilijker. Inkopers gaan niet akkoord met stevige verhogingen. Het draait daarom vaker uit op volumecontracten, waarbij de prijs wordt afgestemd op de week- en dagprijzen komend seizoen. Van Dalen: “Bij het ontbreken van vaste prijzen moet je het op de weekprijzen afmaken. Het liefst heb je als teeltbedrijf je vaste kosten natuurlijk afgedekt tegen vaste contractprijzen.” Door contracten voor winter- en zomerteelt te splitsen, hoopt Oxin Growers toch kopers over de streep te trekken.

Productie niet te voorspellen

Voor teeltbedrijf Lans tomaten betekent de hoge gasprijs ook terughoudendheid in deze contractfase. “We hebben onze verkopers verteld niet te veel in contracten vast te leggen. We weten niet wat het deze winter gaat doen. De gasprijs was op woensdag 22 september € 0,71 per kuub en op donderdag rond de € 0,60. We weten niet hoeveel we dan gaan belichten en weten daardoor ook niet de exacte productie.”

Een andere afzetorganisatie noemt de situatie zorgelijk en vreest dat telers geen rendabele teelt kunnen rondrekenen en in problemen zullen komen, al is het nog te vroeg om dat te concluderen.

Toeslagensysteem

Volgens Van Dalen staan telers nu wel voor keuzes. Dat sommigen de kas leeg laten, is een mogelijkheid waarmee hij rekening houdt. “De productbeschikbaarheid wordt ook een punt de komende maand. Als je in onderhandelingen zegt dat je deze prijs wilt hebben en de andere zijde denkt daar anders over, zal het meer op de dag- en weekprijs aankomen.”

De sector zou het meest gebaat zijn bij een gastoeslag. Van Dalen: “In de transportwereld werkt dat en wordt bij een hoge dieselprijs een toeslag betaald. Het is de vraag of dat op korte termijn geregeld kan worden en of het mag van de Autoriteit Consument en Markt.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin