Glas

Nieuws

Fusie Plus en Coop voelbaar in groente- en fruitsector

Supermarktketens Plus en Coop willen samen verder. Dat heeft onherroepelijk impact op de inkoop en dus ook op de afzet van groenten en fruit.

De twee coöperaties fuseren tot het derde supermarktconcern van Nederland, achter Albert Heijn en Jumbo. Het nieuwe fusiebedrijf heeft 550 winkels in Nederland, die allemaal onder de naam Plus doorgaan. Daarmee heeft het bedrijf een marktaandeel van meer dan 10%.

Kansen voor The Greenery

Elke fusie heeft effect op leveranciers. Voor Plus-leverancier The Greenery kan de fusie een groeikans bieden. The Greenery heeft een langjarige distributiesamenwerking tot 2025 met Plus en is een belangrijke groenteleverancier.

Beide ketens (Plus en Coop) betrekken overigens een deel van de groenten via inkooporganisatie Superunie. Welk percentage zo wordt ingekocht en welk deel direct van leveranciers of telers wordt afgenomen, is niet duidelijk. Dat wordt echter gelijkgetrokken met verschuivingen tot gevolg.

Plus heeft bovendien een sterke focus op groenten en fruit, met een strategie die verder gaat dan Coop. Het is te verwachten dat Plus dit beleid niet terugdraait, maar verder uitrolt als de Coop-winkels ook omgebouwd worden naar Plus.

Het is toeval dat Kees Wantenaar, de voorzitter van de Raad van Commissarissen van Plus, ook voorzitter is van GroentenFruit Huis. Hij wilde niet reageren op de vraag wat de fusie voor de groentesector kan betekenen. Voor de supermarkten ziet hij wel grote kansen.

Plus-strategie AGF is leidend

De Plus-strategie voor groenten en fruit drukte afgelopen jaren wel haar stempel op de Nederlandse teelt. Zo was Plus verantwoordelijk voor de laatste echte prijsbeweging op de markt in 2019 en 2020. Veertig groente- en fruitproducten in Plus-winkels zijn goedkoop geprijsd met het label Laagblijver. Andere ketens volgden.

Plus maakt zich verder in zijn uitingen sterk voor meer inkoop van Nederlandse telers met keurmerk On the Way to PlanetProof. In het jaarverslag over 2020 verontschuldigt Plus zich er bijna voor dat ze tijdens de coronacrisis product moest bijkopen zonder label On the Way to PlanetProof.

De fusie biedt ook kansen voor telers die met het keurmerk GIJS aan Plus leveren. Als deze ambachtelijk en regionale producten in meer winkels komen te liggen, betekent dat meer marktruimte. Beide ketens maken in het jaarverslag melding van grote groei van het assortiment biologische groente en fruit. Percentages vermelden beide ketens niets.

Saladebars in winkels

Interessant voor groente en fruit is ook de proef van Plus met saladebars in de winkels. Deze saladebar is elke dag gevuld met verschillende vers gemaakte salades die aansluiten bij het seizoen. Dit kan een vernieuwing zijn in de afzet groente en fruit.

Of registreer je om te kunnen reageren.