Glas

Nieuws

VS team wint voorproefje Autonomous Greenhouse Challenge

De online challenge voorafgaand aan de Autonomous Greenhouse Challenge III is gewonnen door het Amerikaanse ‘Team Koala’. Dat is vandaag bekend gemaakt op een online webinar.

Het winnende team is een samenwerking van twee Amerikaanse start-ups. Het bedrijfje KOIDRA is een initiatief van Kenneth Tran, die als medewerker van Microsoft Research al deel uitmaakte van het winnende team in de eerste Autonomous Greenhouse Challenge.

Start-up GLASE (kort voor Greenhouse Lighting and Systems Engineering) is een consortium opgezet door Cornell University en Rensselaer Polytechnic Institute, beide gevestigd in de staat New York.

Met het winnen van deze gaming challenge krijgt Team Koala een wildcard voor deelname aan de daadwerkelijke Autonomous Greenhouse Challenge die later dit jaar van start gaat, met een compleet autonome slateelt in de kassen van WUR Bleiswijk.

Beeldherkenning en analyse

De 46 teams uit 24 landen die aan deze gaming challenge mee hebben gedaan, kregen eerst een serie 3D-beelden van sla ter beschikking, waarmee ze hun beeldherkenning konden trainen. Daarna kregen ze verse beelden van sla, van diverse soorten en rassen en in verschillende groeistadia en met allerlei verschillende tekortkomingen, zoals bladrand. Binnen een beperkt aantal minuten moeten de deelnemers al die sla-beelden analyseren op gewicht, afmetingen, bladoppervlak en voorkomende deficieten.

Team Koala vooral top in machine learning

Het Amerikaanse Team Koala scoorde met name zeer goed in het onderdeel machine learning en liet vooral daarmee teams uit Zuid-Korea en uit China achter zich, die tweede en derde werden. Het andere onderdeel was computer vision en daarop scoorde een Roemeens team het allerbeste.

Digitaliseren van gewasbeelden

Het digitaliseren van gewasbeelden met gewone camera’s of met camera’s die zaken als warmte, uv of infrarood tonen, is nuttig omdat je meer ziet dan met het menselijk oog mogelijk is. In sla is beeldherkenning technisch ook makkelijker in te zetten dan tussen een hoog tomaten- of komkommergewas. De theorie van beeldherkenning komt in deze teelt dan ook dichter bij hoe het ook in de praktijk werken kan in de daadwerkelijke Autonomous Greenhouse Challenge die later dit jaar van start gaat.

Gaming challenge als opstapje

Projectleider Silke Hemming van Wageningen UR in Bleiswijk, hoopt dat deze gaming challenge een opstapje kan zijn voor deze studenten en voor universiteiten met minder of geen expertise op plantkundig of tuinbouwgebied om ook aan boord te komen en in een team te gaan zitten voor de echte grote challenge.

Ze zijn vast en zeker welkom, want juist om de tuinbouw en de ICT te leren elkaars taal en wereld beter te begrijpen, blijft het verplicht om in een team leden uit beide sectoren én minimaal één student op te nemen.

Of registreer je om te kunnen reageren.