Doorgaan naar artikel

Greenyard wil 70% van handelsstroom vastleggen

Het handelsbedrijf Greenyard wil met extra telers haar inkoop meer vastleggen en professionaliseren.

Dat stelt de organisatie in haar groeipijlers voor de komende vier jaar. Daarin verwacht Greenyard naar een winstmarge van 3,0% te groeien (winst voor belastingen). Nu ligt dat op 2,6%. Dat kan door intensiever samen te werken met retail én telers.

70% via intensieve samenwerking

Greenyard wil meer afzet op vast contracten afsluiten. Zo moet over vier jaar 70% van de afzet verse groente en fruit lopen via langlopende contracten met supermarkten in Europa. Daardoor wil Greenyard de komende vier jaar ook haar inkoopstrategie vernieuwen. Dat betekent meer grote telers aan zich binden en samenwerken op duurzaamheid in teelt en logistiek.

Greenyard wil haar inkoop ook bundelen vanuit de groep bedrijven in plaats van telers voor afzonderlijke afnemers in te zetten. Door te bundelen, verwacht Greenyard grote telers aan zich binden.

Dat betekent vooralsnog niet dat sourcing (de inkoopactiviteiten, red.) bij dochter Bakker Barendrecht voor Albert Heijn verandert, liet Greenyard eerder weten. AH is juist een campagne gestart om haar vaste telers te profileren in campagnes.

Omzetgroei vers 11,4%

Die omzet in het derde jaar ligt in lijn met de eerdere kwartalen van dit boekjaar met stevige groei voor zowel vers als bewerkt. De omzet verse groenten en fruit steeg in het derde kwartaal naar € 858 miljoen, een groei van 11,4%. De omzet bewerkte groente groeide 6,4%.

Door een margeverbetering in de eerste drie kwartalen verwacht het bedrijf schulden af te bouwen. Greenyard gaat uit van stabiele verbetering van haar marges door intensieve samenwerking met supermarkten, wat tot een structurele afbouw van de schulden moet leiden.

Minder bijkopen

Een nieuwe inkoopstrategie moet het handelsbedrijf robuuster maken bij marktschommelingen. Greenyard wil door telers aan te trekken (en belangrijke telers te behouden) de beschikbaarheid van producten veilig stellen. Tijdens de coronacrisis moest de handelsorganisatie duur bijkopen op de dagmarkt om aan de sterk gestegen vraag van afnemers te voldoen. Door intensief samen te werken met telers in haar keten, draagt Greenyard ook bij aan de professionalisering van de teelt, zo stelt het bedrijf.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin