Glas

Nieuws

Total Produce: duurzaamheidsplan naar Nederland

Total Produce wil in 2030 de meest duurzame leverancier van groente en fruit zijn. Een campagne wordt ook in Nederland gestart.

De Europese marktleider in groente en fruit Total Produce heeft sinds de overname van Dole in 2018 een wereldwijde positie in de teelt. De duurzaamheidsdoelen die Total Produce in haar duurzaamheidsverslag heeft opgenomen, hebben voor een belangrijk deel betrekking op die teeltbedrijven voor bananen en tropisch fruit.

Zo moet in 2025 voor elke standaard doos Dole-banenen ongeveer € 0,06 gestoken worden in sociale programma’s in productielanden. Dit jaar verwacht Total Produce de CO2-uitstoot in haar operaties te hebben teruggebracht met 20% ten opzichte van 2020.

Transparante activiteiten

Dit jaar rolt Total Produce een duurzaamheidsplan uit naar haar Nederlandse handelsactiviteiten. De campagne E-plan moet de activiteiten in Nederland op gebied van duurzaamheid verder vormgeven. Die prestaties moeten digitaal tot uiting komen en transparant worden voor afnemers, zo schrijft Total Produce over het programma.

Op die Nederlandse markt ervaart Total Produce nu behoorlijke concurrentie. De omzet in de eurozone daalde in 2019 met € 79 miljoen naar € 1,64 miljard. De Nederlandse markt is concurrerend, zo schrijft de groep als verklaring voor de omzetdaling. Dat meldt het bedrijf al enkele jaren opeenvolgend.

Het Ierse Total Produce heeft met bedrijven als Haluco, Nedalpac en Frankort & Koning, Total Exotics en ASF Holland een belangrijke positie op de Nederlandse markt.

Handel op peil in coronatijd

In een marktupdate schrijft Total Produce dat het eerste halfjaar voor de groep als geheel goed is verlopen. De verkopen liggen in lijn met de verkopen in het eerste halfjaar in 2019. De verwachtingen voor 2020 blijven onaangetast door de coronacrisis.

Of registreer je om te kunnen reageren.