Doorgaan naar artikel

Supermarkten laten verduurzaming telers niet zien

De verkoop van aardappelen, groenten en fruit (AGF) met een duurzaamheidskeurmerk steeg in 2019 met 21%. Bij veel producten wordt het keurmerk PlanetProof niet getoond.

Dat valt op te maken uit de cijfers van onderzoeksbureau IRI uit Zaltbommel. Op basis van kassagegevens van Nederlandse supermarkten maakt IRI op dat één op de tien producten in de categorie aardappelen, groenten en fruit nu met een keurmerk verkocht wordt. In 2019 groeide die omzet 21%.

In aandeel loopt AGF achter bij andere categorieën, maar dat lijkt een onderschatting. Veel groente en fruit wordt verkocht zonder dat keurmerk. De inkoopeis voor Nederlandse groente en fruit werd in 2019 naar 100% opgevoerd. Bij marktleider Albert Heijn worden de duurzaamheidseisen aan telers bovendien niet in een keurmerk vastgelegd.

Minder concurrentie AGF duurzaamheid

Supermarkten mogen op de verpakking van groente en fruit wel PlanetProof voeren, maar voor onverpakt product zijn de eisen strenger en moeten ketens zelf certificeren. Veel supermarkten zien daarvan af, waardoor zij de verduurzaming van hun telers niet laten zien.

De cijfers van IRI bevatten overigens geen verkoopgegevens van Aldi en Lidl. Met name Aldi heeft PlanetProof wel op veel verpakkingen staan.

De totale groei van voeding met een keurmerk stijgt al enkele jaren veel sneller op de markt. In 2019 was de stijging (voor alle voeding) 25%, maar was vooral te zien in zuivel. De verkoop van PlanetProof-zuivel groeide in 2019 met 125%. Zuivel wordt altijd verpakt verkocht, waardoor het keurmerk sneller getoond wordt. “Bij zuivel is sprake van concurrentie op het gebied van verduurzaming. Dat zie je bij groenten en fruit minder”, zegt ketenmanager Maurits Steverink namens IRI en de keurmerken.

Beperkte groei biologisch

De totale omzet van aardappelen, groente en fruit met een keurmerk bedroeg in 2019 circa € 459 miljoen (inclusief die stijging van 21% in 2019). Die stijging komt niet uit de verkoop van biologisch. Daar lag de groei op ongeveer 5%, net boven de totale marktgroei.

Wat de groei bij keurmerken in groenten en fruit als Fairtrade en Rainforest Alliance was, valt ook niet duidelijk op te maken uit de gegevens van IRI. Bij groenten en fruit hebben supermarkten met deze keurmerken de laatste jaren wel stappen gezet.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin