Glas

Nieuws

Sector wil vliegtuigen om markten niet te verliezen

Hoge luchtvrachtkosten drukken de export van goedkope producten als gangbare paprika. De sector wil extra steun.

Het gebrek aan luchtvrachtcapaciteit door coronamaatregelen en hoge tarieven ontwricht de internationale handel voor de tuinbouw. Nu buitenlandse markten voorzichtig normaliseren, is steun nodig om de Nederlandse exportmarkten terug te winnen. Dat stelt de Taskforce Logistiek van de crisisorganisatie Coronacrisis Tuinbouw in een oproep aan de overheid. In de crisisorganisatie zijn alle tuinbouworganisaties betrokken onder Greenports Nederland.

Gangbare paprika stiefkind

Uitvoer van product via luchtvracht is er nog wel, laat groentenexporteur Levarht weten. De stromen zijn alleen duidelijk kleiner. De luchtvrachtkosten naar Noord-Amerika zijn bijvoorbeeld verdrievoudigd. Duurdere nicheproducten kunnen daardoor nog uitgevoerd worden, zoals biologische paprika. Voor gangbare paprika zijn die kosten vaak te hoog.

Nederland profiteert daardoor nu niet van een gat op de markt in Noord-Amerika, weet Levarht. De export naar landen in het Midden-Oosten en Azië staat iets minder onder druk door een ruimere capaciteit.

Handelsrelaties behouden

De overheid moet het internationale handelsverkeer weer op gang brengen met bijvoorbeeld financiële steun en meer capaciteit door meer vrachtverkeer toe te staan op Schiphol. “Luchtvracht was een motor van de Nederlandse economie, nu is het de handrem. Door vooruit te investeren, is omzetderving te voorkomen en zijn handelsrelaties te behouden”, stelt Daco Sol, namens GroentenFruit Huis lid van de Taskforce Logistiek.

Heldere en stabiele prognoses nodig

De huidige luchtvrachtcapaciteit is niet alleen te krap, maar ook te onvoorspelbaar. “Daar valt niet op te plannen. We hebben heldere en stabiele prognoses nodig. Gaan we bloemen vernietigen of loont het om te oogsten. Die vraag stellen onze Afrikaanse leden iedere dag”, zegt Eline van den Berg van bloemenveiling FloraHolland. Ook zij is vertegenwoordiger van de Taskforce Logistiek.

Of registreer je om te kunnen reageren.