Glas

Nieuws 1 reactie

Supermarkten willen flexibiliteit telers na corona

Supermarkten willen na dit coronajaar voor het nieuwe glasgroenteseizoen meer flexibiliteit van afzetorganisaties.

De onderhandelingen voor seizoenscontracten in 2021 lopen nog. Tussentijds valt op dat supermarkten door de coronacrisis volgend jaar meer flexibiliteit willen van hun leveranciers, vaak telersorganisaties. Dit jaar waren de retailvolumes veel hoger dan verwacht door de sluiting van de horeca. Dat leidde tot extra inkoop van volume van soms 15%.

Supermarkten verwachten daarom komend jaar meer volume in seizoenscontracten op te nemen, al hoeven ze zich daar niet per se op vast te leggen. Het gaat om bandbreedtes die in contracten worden afgesproken. Die bandbreedtes lijken ruimer uit te vallen in 2021. Daarmee vragen inkopers meer flexibiliteit van leveranciers, door als het nodig is meer volume op te vragen zonder bij te kopen op de dagmarkt.

Prijsonderhandelingen

Of afnemers door de risico’s van afgelopen jaar hogere seizoensprijzen betalen, is onzeker. Door grotere volumes vast te leggen, zijn de risico’s voor deze supermarkten afgedekt. Eén afzetorganisatie laat weten dat de hogere volumebepalingen tot uitdrukking moeten komen in hogere prijzen, omdat dit in het belang is van hun telers.

De gebruikelijke jaarlijkse contractonderhandelingen zijn door de onzekerheid over volumes niet vertraagd, maar wel met flexibeler voorwaarden tot stand gekomen, zo melden een grote inkoper en leverancier los van elkaar uit verschillende ketens.

Volume worden meestal vastgelegd op basis van een meerjarig gemiddelde en de verwachtingen voor een komend jaar. Na dit afgelopen jaar is dat een moeilijke inschatting, zo meldt een inkoper. De afspraken worden namelijk ruimschoots voor het oogstseizoen gemaakt.

Lees ook: Supers moeten contracten telers nu snel wijzigen

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Eén reactie

  • P. Verschuren

    Meer flexibiliteit moet inderdaad maar dan wel van de retail zijde. We zien door klimaatverandering de weersextremen jaar na jaar toenemen. Het gevolg is niet alleen een grotere fluctuatie in de productie en het kwaliteitsniveau, maar ook een grotere onvoorspelbaarheid ervan. Het is onmogelijk geworden om 3 of 4 weken vooruit een actie te plannen voor een scherpe prijs. Ik verneem in de media dat supermarkten samen met boeren willen streven naar duurzaamheid. Een dergelijk gestrekt been in de kerstperiode lijkt echter meer op een vraag naar meer acties bij distributiecentra. De flexibiliteit die tegen het huidige prijsniveau wordt geleverd is al ver voorbij het uiterst mogelijke. Over de hele linie 10% meer betalen dan kunnen we weer eens verder kijken.

Of registreer je om te kunnen reageren.