Glas

Nieuws

Rabo ziet corona-effecten die klap tuinbouw dempen

Glastuinbouwbedrijven doorstaan het coronajaar gemiddeld redelijk door lagere energiekosten (door corona) en uitstel van aflossing.

De bank zette voor de grootste tuinbouwbranches de rendementen op een rij. De Rabo Tuinbouwbarometer bereikte in het vierde kwartaal van 2020 een waarde van 6,9. Daarmee toont de sector veerkracht, stelt de bank. In het tweede kwartaal stond de barometer op 4,4.

In april waren nog grote zorgen over glastuinbouwbedrijven en gaf de bank generiek uitstel van aflossing. Voor het grootste deel van de bedrijven is dat achteraf niet nodig geweest. De afzet herstelde voldoende. Enkele bedrijven hebben alsnog afgelost uit eigen beweging.

Zure appel

Achteraf wil de Rabobank niet spreken over een overdreven aflossingsmaatregel. “Liever één keer door de zure appel heen bijten dan in mei en augustus erachter komen dat er net iets te weinig is gebeurd”, stelt tuinbouwanalist Lambert van Horen. Het uitstel van aflossing is bij de Rabobank gegeven in de vorm van een verlenging van de financieringstermijn. Bedrijven hoeven volgend jaar daarmee dus niet de aflossingen alsnog in te halen.

Rond vijfjarig gemiddelde

Over het hele jaar bezien hebben de glasgroentebedrijven rond het vijfjarige gemiddelde rendement behaald. Paprikabedrijven deden het iets beter dan tomatentelers waar de onderlinge verschillen wel heel groot zijn.

Voor vrijwel alle glasbedrijven geldt dat de energiekosten gedrukt zijn door de coronacrisis. Bedrijven noteren redelijk rendement en liquiditeit als zij aan supermarkten leveren in combinatie met lagere energiekosten en het uitstel van aflossing.

Horecatelers

Een groep van maximaal twintig bedrijven heeft het nog steeds zwaar. Zij telen voor horeca of foodservice en zien dit najaar opnieuw de afzet wegvallen. Desondanks is de toestroom naar bijzonder beheer beperkt gebleven, stelt Van Horen.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Of registreer je om te kunnen reageren.