Glas

Nieuws

Aardbei passeert tomaat op Belgische veilingen

De omzet in aardbeien lag in 2018 boven die voor tomaten, blijkt uit opgetelde omzetten die koepel VBT in haar jaarverslag bekend maakt.

Koepelorganisatie VBT behartigt de belangen van de aangesloten veilingen, waaronder de grote partijen BelOrta, Hoogstraten, REO en Belgische Fruitveiling.

De meeste omzet haalden de aangesloten leden uit aardbeien, blijkt uit de omzetoverzichten van de veilingen. Daarmee is tomaten niet meer het grootste product van de Belgische veilingen.

Groter onder normale omstandigheden

In de verschillende tomatensegmenten was de omzet in 2018 circa € 148 miljoen, terwijl in aardbeien ongeveer € 152,5 miljoen omzet werd geboekt. Sinds 2009 groeide de omzet in aardbeien sneller dan de tomatenomzet, mede door Nederlandse telers van Veiling Zundert. Dit jaar is de aardbeienomzet voor het eerst groter onder normale marktomstandigheden. Alleen in het Ehec-jaar 2011 waren de tomatenprijzen zo slecht dat de aardbeienomzet hoger was.

De globale productomzet van alle bij het VBT aangesloten veilingen bedroeg € 933,5 miljoen in 2018 en lag hiermee in de lijn van 2017 (€ 944,1 miljoen) en 2016 (€ 926,4 miljoen), zo valt te lezen in het jaarverslag.

Belangenbehartiging

VBT zette zich in 2018 in voor het instandhouden van de opkoopregeling voor fruit na de Russische boycot en protesteerde stevig tegen het schrappen van de regeling. Ook was VBT betrokken bij nieuw beleid rond weerrampen. In 2018 is de eerste aanzet gegeven voor het instellen van een soort weersverzekering, in plaats van de overheidsregeling rondom rampenuitkeringen. Ook vernieuwde VBT haar duurzaamheidsstrategie Responsibly Fresh.

Of registreer je om te kunnen reageren.