Doorgaan naar artikel

Verkoop ‘naakte’ groente is verdubbeld

De verkoop van onverpakte groente en fruit in Engeland groeit harder dan die van verpakte. Dat blijkt uit onderzoek in Britse supermarkten van het databedrijf Kantar.

Het aandeel verkochte onverpakte (naakte) groente en fruit is gestegen van 15 naar 21%. De groei van de verkopen van onverpakte producten gaat 2 keer zo snel als die van de verpakte, blijkt uit gegevens over het eerste kwartaal dit jaar in Engeland.

Meer ruimte in winkels voor onverpakte groente en fruit

De groei van de verkoop heeft deels te maken met de ruimte die supermarkten bieden aan onverpakte groente en fruit. Morrisons heeft vorig jaar de stap gezet voor een lijn producten en heeft plastic tassen vervangen door papieren zakken. Tesco doet ook proeven met winkels waarbij voor 45 producten de verpakking wordt weggelaten. Ook in Nederland zetten supermarkten stappen. Albert Heijn doet een proef in 100 winkels met dry-mist-bewaring voor onverpakte groente en fruit.

Overstap op onverpakte producten kan niet te snel

Klanten zetten supermarkten onder druk om verpakking bij groente en fruit aan te passen, stelt specialist Chris Gedney van Kantar in het Britse blad The Grocer. Hij stelt dat niet te snel van verpakking kan worden afgestapt om verspilling te voorkomen. “Zoals veel leveranciers werken we met retailers om schadelijke stoffen zo snel mogelijk uit de verpakkingen te halen, maar significante verminderingen zijn pas over 2 à 3 jaar haalbaar.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin