Glas

Nieuws

Jumbo: bonussen voor duurzaam inkopen

Jumbo gaat inkoopmanagers belonen als ze duurzaamheidsdoelen halen.

De supermarktorganisatie gaat haar inkoop- en assortimentsmanagers bovendien training geven om milieu en mensenrechten centraal te stellen in hun inkoop. Dat stelt Jumbo in haar duurzaamheidsverslag. Alle inkopers worden getraind op deze punten en krijgen doelstellingen in hun beloningsstructuur.

Doelstellingen voor groente en fruit

Niet duidelijk is wat het betekent als de bonus van inkopers gekoppeld wordt aan de verduurzaming van inkoop. Jumbo kent doelstellingen voor PlanetProof en residunormen op groenten en fruit en biologisch. Een woordvoerder kon de vraag niet beantwoorden of de doelstellingen voor groente en fruit worden aangescherpt. Niet duidelijk is bijvoorbeeld of de focus komt te liggen op mensenrechten of milieu en of de focus op import ligt of ook binnenlandse leveranciers van voeding.

Eerste aanzet

Jumbo komt voor het eerst met beleid rond mensenrechten en duurzaamheid. De supermarkt gaat zijn productieketens onder meer op mensenrechtenschendingen doorspitten en jaarlijks de voortgang rapporteren. Albert Heijn introduceerde eerder dit jaar ook een duurzaamheidsbeleid.

Volgens de maatschappelijke organisatie Oxfam Novib, die afgelopen jaar een campagne startte voor duurzaam beleid bij Nederlandse supermarkten, gaan Jumbo en Albert Heijn even ver in hun ambities.

Of registreer je om te kunnen reageren.