Doorgaan naar artikel

Stop met nieuwe soorten en merken tomaten

Stop met ons te bestoken met nog weer nieuwe tomatensoorten, -merken en -verpakkingen. Dat zegt Stephan Weist van de Duitse Rewe Group.

De grootste Duitse retailer komt landelijk aan niet minder dan 870 verschillende zogeheten SKU’s, Stock Keeping Units, oftewel voorraadbeheereenheden. Dat zijn niet alleen alle verschillende tomatensoorten en -maten, maar ook alle merken, herkomsten en verpakkingen.

Meest verkochte tomaten zijn tomaten met minste smaak

Rewe zou graag meer focus zien bij veredelaars, telers en handelaren in innovatie van de standaard soorten. “Nu zien we dat 80% van de innovaties die ons worden aangeboden zich bevindt in het exclusieve segment, met een prijsstelling van boven € 10 per kilo. Dat maakt echter maar 10% van onze verkoop uit, aldus Weist vanmorgen op het Global Tomato Congress in Rotterdam.

De twee meest gekochte tomaten zijn de goedkoopste cherrytomaat en de goedkoopste trostomaat. “Dat zijn helaas ook de soorten met veel minder goede smaak.”

Verkoop duurdere tomaten groeit harden dan die van bulksoorten

Over het geheel genomen neemt in Duitsland, net als in de rest van Europa, de verkoop van duurdere tomatensoorten veel sneller toe dan die van de bulksoorten. De laatste tien jaar is de verkoopwaarde gestegen van € 31 naar € 36 per huishouden, terwijl de kilo’s die daarmee werden gekocht iets zijn afgenomen van 11,7 naar 11,3.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin