Doorgaan naar artikel

Glasgroente in opkomst bij REO

Voor het eerst in de geschiedenis is tomaat het grootste product in omzet op veiling REO, dat een recordomzet boekte in 2018.

De Roeselaarse REO Veiling sloot het jaar af met een omzet van 184,5 miljoen euro. Dat is een stijging van 5% tegenover 2017. Dat werd vooral veroorzaakt door krapte op de groentemarkt na droogte afgelopen zomer. De huidige krapte houdt nog een tijdje aan, verwacht directeur Paul Demyttenaere.

Uitbreiding areaal tomaat

Tomaten staan voor het eerst in de geschiedenis op nummer 1, met een omzet van 33,3 miljoen euro. De stijging komt onder meer door de nieuwbouw van een negen hectare grote tomatenkas in Arques in Noord-Frankrijk, geïnitieerd door REO in 2017.

Ook de mini-groenten uit de kas zijn aan een opmars bezig bij REO. Na tomaten komen prei, aardbeien en witlof. Serresla beleefde een moeilijk jaar.

Jaar met 2 gezichten

2018 is daarmee het beste jaar ooit voor de veiling. Al is het volgens algemeen directeur Paul Demyttenaere een jaar met 2 gezichten geworden. “De omzet van de eerste maanden lag 40 procent lager dan de voorbije jaren, een gevolg van de milde productie in het najaar van 2017”, analyseert hij. “Producten zoals prei en serresla hebben toen klappen gekregen. April is het kantelmoment geweest, de locomotief kwam vanaf toen heel snel op gang.”

Opnieuw droogte

De droogte van 2018 had een andere uitwerking op de markt dan de droogte van 2017. “Toen was de droogte vooral beperkt tot onze provincie. Dit jaar was er in grote delen van Europa een tekort aan groenten. Door extra inspanningen van onze landbouwers plukten we daar de vruchten van.” Klik hier voor productomzetten in de eerste 3 kwartalen bij REO. De lagere kiloprijs voor prei werd daar nog veroorzaakt door lage prijzen aan het begin van het jaar.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin