Doorgaan naar artikel

Overname helpt Harvest House in groeistrategie

Met de overname van groenteverwerker Snijpunt verbetert Harvest House zijn marktpositie en die van telers.

Harvest House begeeft zich als coöperatie daarmee niet alleen op een nieuw marktsegment van verwerking, maar ondersteunt het ook de jaarrond productie van leden. De overname biedt namelijk ruimte paprika af te nemen van Nederlandse telers met buitenlandse productie en die te vergroten. Marco Romeijn, commercieel directeur en grondlegger van Snijpunt, ziet kansen. “In 2017 raakten we in gesprek met Harvest House, om de mogelijkheden te onderzoeken om ook in de winterperiode meer producten van Hollandse kwaliteit te kunnen telen. Het duurde niet lang of de conclusie werd getrokken dat op dit gebied grotere stappen gemaakt kunnen worden, als we vanuit een gezamenlijke onderneming werken.” Zo is paprika uit Tunesië goed geschikt voor verwerking, aldus de commercieel directeur.

Uitbreiding

Snijpunt verwerkt per week zo’n 100 tot 200 ton groente. Er zijn uitbreidingsplannen die onder Harvest House worden doorgezet. Hoofdproduct is paprika die gesneden wordt voor klanten in retail en buitenhuismarkt. Naast vruchtgroente zijn ook bloemkool, broccoli en radijs belangrijke verwerkingsproducten voor Snijpunt. De verkoop van vollegrondsgroente is geen nieuwe tak voor Harvest House, dat ook handelsdochters als Rainbow International bezit met vollegrondsgroente in het handelspakket.

Foto: Snijpunt

Foto: Snijpunt

Niet uitsluitend reststromen

De overname past vooral goed bij het streven van Harvest House de keten te verkorten en waarde toe te voegen aan het product van leden. Directeur Jelte van Kammen van Harvest House: “Wij zijn ontzettend blij met deze overname. Met Tomatoblend hebben we de eerste stap gemaakt in het ontwikkelen van bewerkte producten uit reststromen. Deze overname biedt ons de mogelijkheid om dit ook voor paprika te realiseren. De kennis en ervaring die Snijpunt inbrengt, stelt ons in staat om ons sneller te ontwikkelen in bewerkte producten. Zo spelen we in op de toenemende vraag naar gezonde gemaksproducten.” Overigens gaat het bij de verwerking in snijderijen niet uitsluitend om reststromen, weet Romeijn, die zelf ook blijft inkopen op de groentemarkt, bijvoorbeeld voor barbecuepakketten.

Korte lijnen

Wel zal gezocht worden naar verdere synergie. Romeijn is grondlegger van Snijpunt. In 1998 begon Romeijn het bedrijf onder de naam Rainbow Snijpunt. Als onderdeel van een afstudeeropdracht wilde hij meerwaarde creëren voor de producten van de toen net opgerichte telersvereniging Rainbow. De lijnen tussen Harvest House en Snijpunt waren daardoor altijd kort.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin