Glas

Nieuws

‘Prijs speelt bij seizoensovergang geen grote rol’

Bij seizoensovergangen wordt niet gekeken naar prijzen, maar vooral naar productbeschikbaarheid in Nederland in combinatie met afspraken met leveranciers uit Spanje.

Dat stelt The Greenery desgevraagd over de huidige overgang van Spaans naar Nederlands product. “De regel geldt dat als je bent overgestapt op Nederlands product je dit volume ook de daaropvolgende weken na overstap dient te borgen. Het structureel hebben van beschikbaar volume en juiste kwaliteit (smaak, maatvoering) is belangrijk”, aldus een woordvoerder. The Greenery opereert vooral in gesloten ketens voor retail.

Prijs speelt daarin een beperkte rol. “Dat speelt in de keuze om te wisselen geen rol. Uiteindelijk gaat het erom dat de consument goed wordt bediend met goed product en hier elke week dezelfde kwaliteit op aantreft.”

Met de telers wordt vooraf al gesproken over de verschillende scenario’s en startmomenten. Dit alles gaat altijd in overleg en wordt voor klant en teler de best werkbare oplossing gekozen, aldus de afzetorganisatie.

Overgang vroeger ingezet

De overgang was vorig jaar voor glasgroenten vroeger ingezet vanwege de weersomstandigheden in Zuid-Europa. Dit jaar was gepland om ook vroeg over te gaan naar Nederlands product, maar is dat door de donkere periode in december en januari vertraagd. Daardoor wordt dit jaar toch ook later overgegaan op Nederlands product dan in eerdere instantie was verwacht.

Zekerheid met belicht product

De retail kijkt ook na dit jaar met steeds grotere belangstelling naar belicht product uit Nederland. De reden hiervoor ligt bij de vraag naar productzekerheid in combinatie met de juiste kwaliteit. “Met name in de Spaanse productie zijn de laatste jaren problemen geweest door extreem weer en ziekte en plagendruk. Dit zorgt ervoor dat retail op zoek gaat naar alternatieven. Het belichte product beantwoordt hier goed aan.”

Of registreer je om te kunnen reageren.