Doorgaan naar artikel

Marktupdate: klanten wennen aan nieuwe tomaten

Het nieuwe Nederlandse tomatenseizoen gaat gepaard met introductie van nieuwe producten en verpakkingen.

Dat blijkt uit een rondgang van Groenten&Fruit langs Nederlandse supermarkten. Bij Jumbo ligt deze week een nieuwe tomaat in het schap, de Mini Toppers van het merk Tommies (Greenco). Een kleinverpakking luxe fijne tomaat met een introductieprijs van € 1,29 voor een 100-gramsverpakking.

Tomaatjes van 4 gram

Tijdens de Fruit Logistica presenteerde Greenco en collegateler Nico Duijvestijn het nieuwe concept Tommies Mini Toppers. Het zijn kleine tomaatjes met een gewicht van maximaal 4 gram en een brix van minimaal 9.

Foto: Greenco

Foto: Greenco

In de supermarkt die we bezochten waren de doosjes bij de weegschaal geplaatst om het meer aandacht te geven. De klanten in de betreffende supermarkt kiezen traditioneel, zo laat de AGF-chef weten. In het tomatenschap viel de tomaat niet genoeg op.

Proeverij Honingtomaten

Bij Albert Heijn ligt een open doos Honingtomaatjes om klanten te laten proeven en wennen aan de nieuwe verpakking van 180 gram. De kiloprijs voor deze luxe tomaten is € 16,61. Voor de Mini Toppers was dat overigens € 12,90. De AGF-chef van Jumbo is benieuwd wat de prijsstelling uiteindelijk zal worden voor de Mini Toppers.

In februari voegde Albert Heijn al een nieuw smaakras toe bij de bestaande cherrytomatenlijn. De Nebula, die in Nederland wordt geteeld, ligt verpakt per 250 gram in de schappen voor € 1,76 (€ 7,04 per kilo).

Losse tomaten niet meer los

De AGF-chef van de Jumbo-vestiging in het oosten van het land wees op veranderingen in zijn tomatenschap. De losse tomaten zijn niet meer los te koop, maar in bakjes. De trostomaten zijn er nog wel in losse vorm te koop. Dat had te maken met de klanten die tomaten van de tros trokken, als deze goedkoper waren dan losse, en dat als losse tomaat afwogen.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin