Glas

Nieuws laatste update:19 mrt 2018

Jumbo: Opschaling Milieukeur uit marge betalen

Als tijdens de opschaling van Milieukeur naar On the Way to PlanetProof gecertificeerd product duurder wordt, betaalt Jumbo dat. Acties worden niet voorzien.

Supermarktketen Jumbo heeft met haar leverancier The Greenery afspraken gemaakt over steun voor Milieukeuromschakeling. Daarin is volgens commercieel directeur van Jumbo Ed van de Weerd een beperkte prijsvergoeding opgenomen, maar hoe hoog die is, is concurrentiegevoelige informatie. “Het is een totaalpakket; met een stukje prijs, maar daarin ook lange termijn afzet, ondersteuning voor marketing en dat soort zaken.”

Het is ook moeilijk aan te geven wat die meerprijs voor consumenten is, stelt Van de Weerd. “In vergelijking met bijvoorbeeld ‘plofkip’ fluctueert de prijs voor groente en fruit in de winkel. Bij kip is dat minder het geval en kun je die meerprijs dus uitleggen.”

Niet uitleggen aan klant

De commercieel directeur ziet niet veel in het uitleggen aan klanten van een keurmerk als On the Way to PlanetProof, om zo een meerprijs te garanderen. Dat deed de keten dus wel bij kip. Het keurmerk zal ook niet prominent in de winkel zichtbaar zijn, is de verwachting. De klant is er niet gevoelig genoeg voor, denkt hij. Jumbo omarmde Milieukeur in de beginfase in de jaren nul van deze eeuw, zag daar weer vanaf, maar heeft het nu als minimuminkoopeis geformuleerd. Nu de meeste concurrenten dit ook doen, hoeft Jumbo het ook niet uit te leggen aan klanten, maar kan het simpelweg gangbaar product vervangen door gecertificeerd product met een eventueel hogere prijs.

‘Uit de marge betalen’

Jumbo betaalt wel degelijk mee aan die verduurzaming, weet Van de Weerd. “Die discussie over marges. Die komt steeds terug. We betalen dit uit de marge. We hebben geen enkele invloed op de verkoopprijs, wel op de inkoopprijs. De verkoopprijs wordt bepaald door de concurrentiestrijd met andere supermarkten.”

Nu ontstaat er dit jaar een grotere vraag naar gecertificeerde producten. Hoe gaat de keten om met de overgangsfase waarin het gangbare en milieukeur-product te koop is? “Tot eind 2019 kopen we gecertificeerde komkommers en gewone komkommers. Die verkopen we als gewone komkommers. Als On the Way to PlanetProof komkommers duurder worden, zullen we dat uit onze marge betalen. Als ik een actie zie van AH met komkommer weet ik ook niet of dat een Milieukeur-komkommer is.”

Wachten met inkopen

Is het voor een inkoper dan aantrekkelijk om minder snel gecertificeerd product te kopen als gangbaar goedkoper is? Van de Weerd denkt niet dat dit gebeurt. “Met Greenpeace is per product tot in detail afgesproken hoe snel de omschakeling moet lopen, met percentages en tussendoelen. Het is voor ons dus niet mogelijk om te wachten met gecertificeerde inkoop als dat al duurder zou zijn. We lopen zelfs voor op de afspraken.”

Voorlopig lijkt krapte niet snel op te treden. Van de Weerd: “We zien dat meer telers overstappen dan we verwachtten, omdat het toch makkelijker blijkt dan eerder verwacht. Ze hikken ertegenaan, maar zullen echt wel gemotiveerd raken, omdat het ook gewoon een leuker leven oplevert. We zagen dat bij kip ook toen we ‘plofkip’ gingen bannen. Een veehouder die ik sprak zei dat het kippenhouden veel leuker was geworden, met minder sterfte bij de beesten.”

Meerprijs op langere termijn?

Van de Weerd vertrekt dit voorjaar als commercieel directeur bij Jumbo. Het commerciële beleid komt dus in andere handen. Zal die meerprijs verdwijnen als het merendeel van de telers is overgestapt? Bij een product als tomaat wordt de prijs ook op internationale markten vastgesteld. Van de Weerd weet het niet, ook omdat prijsvorming vaak een internationaal karakter heeft. Hoe duurzaam Nederlands product daarop een rol kan spelen, is onduidelijk.

Foto

  • Ed van der Weerd, commercieel directeur Jumbo: “Die discussie over marges, die komt steeds terug. We betalen dit uit de marge. We hebben geen enkele invloed op de verkoopprijs, wel op de inkoopprijs. De verkoopprijs wordt bepaald door de concurrentiestrijd met andere supermarkten.”

    Ed van der Weerd, commercieel directeur Jumbo: “Die discussie over marges, die komt steeds terug. We betalen dit uit de marge. We hebben geen enkele invloed op de verkoopprijs, wel op de inkoopprijs. De verkoopprijs wordt bepaald door de concurrentiestrijd met andere supermarkten.”

Of registreer je om te kunnen reageren.