Glas

Nieuws

Spaanse groenten per boot naar Zuid-Frankrijk

De exportsector van groente en fruit in het Spaanse Almería heeft vergaande plannen om een deel van de reis naar Noord-Europa per boot af te leggen.

De havenautoriteit van de Zuid-Spaanse stad Almería maakte onlangs het plan bekend om 2 maal per week met zogenaamde Ro-Ro-boten (roll on/roll off), met een capaciteit van 100 opleggers, naar het Zuid-Franse Sète te gaan varen.

Hiermee wordt 1.000 wegkilometers vermeden en de uitstoot van CO2 verlaagd, aldus de initiatiefnemers. Steeds meer supermarktorganisaties wegen de CO2-footprint mee in hun keuze van leveranciers.

‘Nog dit seizoen operationeel’

Volgens experts die het plan uitwerkten, duurt de zeereis even lang als over de weg. De besparingen op arbeidskosten zijn ook aanzienlijk, omdat de vrachtwagenchauffeurs niet aan boord gaan. In haven nabij Marseille worden de opleggers opgepikt voor verder transport naar de klanten in Europa.

Directeur havenautoriteit Mari Carmen Ortiz van de voert nog overleg met exporteurs en organisaties als Coexphal. De belangstelling is volgens haar groot. “We hebben het niet over een ‘project’. Het gaat om een compleet model met uitgewerkte cijfers.”

Hoewel ze er geen datum aan wilt verbinden, verwacht ze dit exportseizoen nog dat de zeetransportdienst met groente en fruit zal gaan varen, aldus hortoinfo.es.

Draagvlak creëren

In het verleden zijn er vaker initiatieven geweest die uiteindelijk strandden. Het zeetransport is tot nu toe marginaal. De tuinbouwsector in Almería exporteerde afgelopen jaar 6.446 ton verse groente en fruit met de boot. De helft hiervan ging naar Noord-Amerika. Dat betekent dat slechts 1,2 naar promille van de totale export in 2017 (2.600.000 ton) via zeetransport naar Europa ging.

Maar liefst 103 bedrijven verstuurden agf-product met de boot. Verder dan experimenten kwam het niet. Deze keer lijkt het initiatief van de havenautoriteit meer draagvlak te hebben.

Of registreer je om te kunnen reageren.