Doorgaan naar artikel

Harvest House: groei areaal met minder leden

Afzetorganisatie Harvest House heeft ondanks een daling van het ledental per 1 januari een groter areaal.

Daarmee is de uitbreiding bij bestaande leden groter dan de krimp van het ledenbestand. In 2018 staat het ledenaantal op 62, ten opzichte van 69 vorig jaar. Het areaal bedraagt 914 hectare glasgroente. Dat was vorig jaar 889 hectare.

De daling van het aantal leden heeft verschillende oorzaken. In het jaarverslag over 2016 gaat Harvest House nog uit van 5 opzeggingen in 2018 die samen 2% van het areaal uitmaken. Uiteindelijk is het ledental met 7 gedaald. Twee leden stapten over naar een andere afzetorganisatie. Eén teler stapte over naar zaadteelt; één teler fuseerde binnen een telersgroep van Harvest House en de overige uitgetreden telers verkochten hun tuin.

Constante groei

Uitbreiding bij eigen leden zorgt dus voor een constante groei van de afzetorganisatie. In 2016 hadden 70 leden nog 850 hectare glasgroente. In dat jaar bedroeg de productomzet € 554 miljoen. De handelsbedrijven van Harvest House boekten samen € 384 miljoen. Sinds 2016 zijn TNI, Rainbow International en Global Green Team volledig onderdeel van Harvest House. In het jaarverslag over 2016 schrijft Harvest House dat verdere overnames niet zijn uitgesloten.

Focus op retail

Harvest House richt haar afzet steeds nadrukkelijker op de eindklant, veelal retail. Opvallend is dat de omzet van de handelsbedrijven voor een belangrijk deel internationaal is. De € 384 miljoen wordt voornamelijk binnen de EU behaald (€ 292 miljoen) tegen een binnenlandse afzet van € 25 miljoen. De omzet buiten de EU bedroeg in 2016 € 66 miljoen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin