Glas

Nieuws

Hollandse kassenbouwers bouwen internationaal merk

De Nederlandse kassebouwers gaan met één merk en één loket de wereld in als Dutch Greenhouse Delta. Met niet alleen de traditionele teelten als klant.

Om een internationaal merk neer te zetten voor wereldwijde promotie van de Nederlandse glastuinbouw is onlangs de stichting Dutch Greenhouse Delta (DGD) opgericht. Hoe dat past in andere internationale initiatieven vanuit de Nederlandse glastuinbouw deed DGD-bestuurslid Wouter Kuiper uit de doeken op het Westland Event.

“We moeten de tuinbouwsector organiseren om met één gezicht en één loket naar buiten te treden”, aldus Kuiper, ceo van kassenbouwbedrijf Kubo. “Voor het buitenland is het niet altijd duidelijk waar ze hier voor grootschalige tuinbouwprojecten terecht kunnen.” Voor dergelijke ‘leads’, die te groot zijn voor individuele bedrijven, is er op dit moment geen structuur om op te schalen en de het werk aan te nemen.

Wouter Kuiper van Kubo en DGD op het Westland Event in Honselersdijk. - foto: Rolf van Koppen
Wouter Kuiper van Kubo en DGD op het Westland Event in Honselersdijk. - foto: Rolf van Koppen

Hét internationale merk

DGD moet het internationale merk zijn om Nederland als marktleider in de glastuinbouw neer te zetten. Volgens Kuiper is daarin voor het verbond van kassenbouwers en installateurs AVAG een belangrijke rol weggelegd.

Verder zoekt de stichting samenwerking met Holland Horti International. Zodra de afspraken over samenwerking er zijn, maakt DGD haar concrete plannen bekend over hoe verder.

Exponentiële vraag

De omzet van kassenbouwer Kubo in Monster komt voor 95% uit het buitenland, van Amerika tot China. “We zijn gewend om lineaire groei te verwezenlijken, maar zijn niet ingesteld op een exponentiële groei van de kassen”, houdt Kuiper de toehoorders voor. “Voor die wereldwijde exponentiële vraag naar grootschalige kassencomplexen, die we wel kunnen bouwen, zijn er gewoon te weinig telers. Dat is alleen op te lossen als we het teeltsysteem met een computer gevuld met big data en algoritmes kunnen realiseren. De plant moet aan de computer om het produceren eenvoudiger te maken.”

‘Als Nederlandse glastuinbouw met één gezicht en één loket naar het buitenland’

Kassen voor oliebedrijven

Door het bouwen van kassen voor de olie-industrie is Kubo in Amerika terecht gekomen. De kassen met overdruk waren nodig om de zonnepanelen stofvrij te houden. De halfronde zonnespiegels zorgen voor de opwarming van water tot stoom, die nodig is om de olie in de bodem vloeibaarder te maken.

In beeld bij wiettelers

Door deze cross-over is de kassenbouwer vervolgens gevraagd om kassen te bouwen voor de teelt van cannabis. Momenteel wordt hiervoor een kas van 7,5 hectare in Edmonton afgebouwd. De afgelopen weken heeft de kassenbouwer in Canada, waar verdere legalisering van cannabis in volle gang is, nog drie nieuwe projecten voor de wietteelt verkocht. “Grote en zelfs beursgenoteerde bedrijven, zoals banken, investeren hier forse bedragen in. De vraag naar deze kassen houden we af, omdat we die niet kunnen realiseren”, aldus Kuiper.

Of registreer je om te kunnen reageren.