Doorgaan naar artikel

Prominent: groei buitenland met Spotify-model

Telersvereniging Prominent gaat participeren in de teelt van Nederlandse tomaten en komkommers in kassen van de Chinese investeerder Runda op het eiland Hainan.

Daarmee zullen Nederlandse tomatenrassen geïntroduceerd worden op het eiland waar al 3.000 hectare cherrytomaten in de openlucht geteeld worden. “We gaat het doen met de rassen waar we in Nederland ervaring mee hebben. Nederlandse zaadbedrijven zijn terughoudend in hun zaadverkoop naar China, maar in deze constructie durven ze dat wel aan”, stelt Ferdi van Elswijk. Hij was oprichter van de Prominent Greenhouse Academy, dat aan de basis staat van de internationale activiteiten van de vereniging.

Ook komkommer

Telers van Prominent gaan op afstand, maar ook ter plekke, teeltbegeleiding geven in de winterteelt van september tot mei. Runda bezit op Hainan 20 hectare glas, waarvan zeven hectare moderne kassen. In de zomer vindt een tussenteelt komkommer plaats.  Van Elswijk: “Wij hebben bij Prominent geen ervaring met het telen van komkommer, maar dat is binnen telersvereniging DOOR weer wel aanwezig. Die kennis halen we met het Prominent Greenhouse Academy dus bij onze verkooporganisatie DOOR.”

Van Elswijk noemt Hainan (een eiland in de Zuid-Chinese zee) een kruising tussen Hawaii en Dubai. “Het is een buitengewoon mooi eiland met kapitaalkracht als in Dubai. We gaan daar voor het topsegment produceren, maar veel zal via traditionele supermarkten op het vaste land worden afgezet.”

Spotifymodel

Het model om te participeren in de teelt van investeerder Runda is een aantrekkelijke, stelt Van Elswijk. “Je kunt het geld maar één keer uitgeven, we investeren in Nederland in zaken als uitbreiding, in belichting, in distributie. We zijn er niet op uit om overal op de wereld kassen neer te zetten. Geld is er voldoende bij investeerders met ambitie in de voedselproductie. Ze missen alleen de specifieke teeltkennis. Dit model moet je vergelijken met Spotify in de muziekbusiness. Je teelt zonder het bezit van de hardware. Ik geloof dat dit het enige duurzame model is. De verkoop van teeltkennis leidt ertoe dat je concurrenten in het zadel helpt. In dit geval wordt je partner en kun je duurzaam geld verdienen.”

Risico’s

Het model is niet gespeend van risico’s voor de telersvereniging. “In Nederland heb je goede jaren en slechte jaren. Dat risico heb je ook in dit model. We delen in de winst, maar ook in de risico’s.”

De telersvereniging maakt later dit jaar ook andere stappen bekend op een ander werelddeel. Dat zal op hetzelfde (spotify)-model gebaseerd zijn.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin