Glas

Nieuws

Consumptie van de meest ­gegeten groente stagneert

In bijna alle EU-landen is de tomaat de meest gegeten verse groente, maar de consumptie stagneert. De Nederlandse tomatenproductie zit in de afgelopen jaren in de lift en komt in 2014 in de buurt van de 900 miljoen kilo.

In 2004 bedroeg het Nederlandse aanbod nog 655 miljoen. De totale EU-productie (27 landen) van tomaten voor de versmarkt is ongeveer 6,5 miljard kilo. Hierin heeft Nederland een aandeel van zo'n 13 procent. De EU-productie voor de versmarkt is te splitsen in 3 miljard kilo winterproductie en 3,5 miljard kilo in de zomer.

Ontwikkelingen Duitsland

Duitsland is verreweg het belangrijkste afzetland voor Nederlandse tomaten. In 2013 is 45 procent van de totale tomatenexport naar onze oosterburen uitgevoerd.

Na een eerdere daling van de export naar Duitsland stijgt de export vanaf 2012. In de eerste twintig weken van 2014 (tot en met 18 mei) viel de export ruim 10 procent groter uit dan in het voorgaande jaar.

Een Duits huishouden kocht in 2013 gemiddeld circa 11,5 kilo tomaten. Het gekochte volume bleef in de afgelopen jaren vrijwel stabiel. Dat beeld vertoont ook Nederland. Een huishouden in Nederland koopt gemiddeld zo'n 7 kilo tomaten op jaarbasis.

In een land als Italië staat de consumptie onder druk. In de periode van 2004 tot en met 2013 daalde de huishoudelijke aankoop daar met 19 procent. Een belangrijke oorzaak voor die terugval is de koopkrachtdaling. Ook in Frankrijk wordt gesproken over een terugval in de vraag door de economische crisis. In Spanje is de tomatenconsumptie in de afgelopen vijf jaar redelijk stabiel gebleven. De Spanjaard koopt in verhouding tot de West-Europese consument relatief veel ronde tomaten.

Deze ontwikkelingen komen terug in de gemiddelde prijs die de consument betaalt: in Spanje betaalde de consument in 2013 gemiddeld €1,33 voor een kilo tomaat tegen €?2,52 in Duitsland.

Stijging cocktail/snack

De consumptie van cocktail/snacktomaten is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. In Duitsland groeide de huishoudelijke aankoop van Roma-tomaten (los) in 2013 met 22 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Ruim eenderde van de huishoudelijke aankoop betreft cocktail/cherrytomaten (los en tros). Qua besteding neemt deze productgroep bijna de helft van de totale tomaten­uitgaven in beslag. Trostomaten vertegen­woordigen 43 procent van de totale toma­ten­aankoop. Ronde tomaten zijn goed voor 11 procent. In 2006 ging het nog om 16 procent.

Meestal in salade

Rood, lekker, gezond, fris, salade en sappig zijn de woorden die de Duitse consument associeert met tomaat. Duitse consumenten passen gevarieerde bereidingswijzen toe bij tomaat, waarbij de vrucht het meest rauw wordt genuttigd (in de salade of uit het vuistje). Naast deze bereiding wordt tomaat in Duitsland veelvuldig gekookt.

In Nederland is salade ook de meest gebruikte bereidingswijze, en Nederlanders doen veel tomaten in de wok. Nederlanders koken minder vaak tomaten dan Duitsers.

Wilco van de Berg

Of registreer je om te kunnen reageren.