Glas

Nieuws 5 reacties

Helft glasgroentebedrijven in acute problemen

Circa de helft van de glasgroentebedrijven heeft onvoldoende kasstroom beschikbaar om aan rente- en aflossingsverplichtingen te voldoen. Dat blijkt uit een analyse van het bureau McKinsey naar de financiële weerbaarheid van glasgroentebedrijven.

McKinsey is ingehuurd om met de sector een herstelplan door te voeren. Een analyse van de huidige situatie hoort daarbij. Morgen, woensdag 17 december worden de bevindingen en mogelijke herstelmogelijkheden bekend gemaakt in Zoetermeer en Asten. In twee bijeenkomsten hoopt LTO Glaskracht Nederland zoveel mogelijk telers te betrekken.

Voorzitter Nico van Ruiten van LTO Glaskracht Nederland noemt de uitkomsten 'zorgwekkender dan gedacht', zeker afgezet tegen structurele ontwikkelingen in internationale concurrentie. De internationale consultants van McKinsey brachten de concurrentiekracht van Marokko en Spanje in beeld. "We hopen echt dat individuele telers de stap naar verandering willen nemen en zeer serieus over de uitkomsten willen nadenken."

McKinsey presenteert de telers een aantal denkrichtingen voor verbeteringen op sectoraal niveau en binnen telersverenigingen. Daarvoor sprak het bureau met onder meer acht telersverenigingen en jonge leden.

Laatste reacties

  • a hofman

    Ik denk dat er nog een echt verhaal komt

  • B Nanninga

    Als het kalf verdronken is dempt men de put!
    Ik denk dat het te laat is om nu nog met een reddingsplan te komen. De sector heeft lui geprofiteerd van de GMO subsidies toen dit nog eenvoudig te bemachtigen was. Samen met de banken is vooral gewerkt aan automatisering en schaalvergroting. De strop is hiermee om de eigen nek gelegd. Er is nagelaten serieus te kijken naar de behoeften in de afzetmarkt en daarin te innoveren. Het is bitter te constateren dat een ooit vooraanstaande groentesector nu steeds meer het nakijken heeft. De internationale concurrentie groeit hard, niet alleen in schaal maar ook in kwaliteit.
    Ik denk dat het belangrijkste probleem bij de telers tussen de oren zit. Het korte termijn denken en slechts bezig zijn met maximale productie tegen de laagste kosten breekt nu keihard op. Financiële mensen moet je vooral niet laten meedenken in marktgericht denken.
    De oplossing zoals ik dit beleef is de juiste meerwaarde produceren voor consumentendoelgroepen vanuit kennis over behoeften van deze consumenten. Dat vraagt een ombuiging in denken over hoe je produceert. Vraaggestuurd produceren vraagt om kennis van de afzetmarkt en dit weten te vertalen in gerichte proposities.
    Indien marketing serieus wordt genomen en men uit het paradigma komt van marketing is promotie, dan liggen er vast nog mogelijkheden voor marktgerichte telers.
    Ben je zo'n marktgerichte teler of telersvereniging of handelsbedrijf? Kom ik graag eens over marketing praten.

  • E.J. Visser

    Mooie reactie van de heer/ mevrouw Nanninga met een vleugje reclamboodschap. In de kern deel ik de mening. M.i. dient er meer gekeken te worden naar wat de markt vraagt in plaats van wat er wordt 'aangeboden'. Hoe komt het bijvoorbeeld dat de supermarktketen Lidl voor de zoveelste maal is uitgeroepen tot groente/fruit specialist/leverancier onder de supermarkten? Deze vraag dient gesteld te worden aan de uitiendelijke afnemer lees consument. Schaalvergroting en verdere automatisering blijven in dit proces onlosmakelijk verbonden met elkaar. Hoe is het ook al weer in de marketing... ? een mix van ....

  • c verberne

    De Nederlandse Glasgroentesector is in staat om een gezond produkt te telen, dat van goede en betrouwbare kwaliteit en kwantiteit is en dat zich dan ook uitstekend leent voor de tegenwoordige distributie behoeften.
    Onze steeds groter wordende concurrent, Spanje , is met succes bezig om langzaam maar zéér zeker haar produktieperiode te verlengen, haar kwaliteits niveau naar een niveau te brengen wat velen van ons niet willen onderkennen. Waarom lukt het hen wél om bij onze Duitse supers in het schap te blijven en waarom verliezen wij steeds meer terrein??
    Dat is slechts wegens één stuk gereedschap; een uitgekiende, hoogwaardige en standvastige vermarkting van hun produkt. Nederlandse bedrijven leveren in toenemende mate hun produktiemiddelen aan het buitenland, beginnend bij hypermoderne kassenkomplexen ( modernere als wat we nog in eigen land bouwen....)met alle teeltbenodigdheden. Als wij nu eens toegeven dat wij met onze vermarkting op een doodlopende weg zitten en als we in rap tempo in ruil voor wat wij exporteren naar het buitenland eens in de leer zouden gaan bij hen mbt hun vermarktingstechnieken, dan hebben we misschien nog een ( kleine) kans.
    Op deze manier gaat het niet goed. We schrijven dat al 8 jaar voor de paprika sektor. En dan nu 'verbaasd staan' dat meer dan de helft vd de bedrijven in grote problemen zijn..... sjonge jonge!!

  • c bos

    Ik ben akkerbouwer en spruitjes teler ,de zelfvoorzienend heid van de landen om ons heen is enorm gegroeid waardoor we de gaatjes op kunnen vullen het valt natuurlijk niet mee om op deze manier een boterham te verdienen maar teveel is teveel .dit jaar zijn de aardappelen prijzen bijzonder slecht 2 cent zo slecht is het omgerekend in de glastuinbouw nog lang niet maar het kan wel dus het eind os denk ik zonder echte sanering nog lag niet in zicht

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.