Doorgaan naar artikel

Kosten voor glasgroenteplanten fors gestegen

Glasgroentetelers geven circa drie keer zoveel uit aan uitgangsmateriaal dan in 2001.

Dat maakt het bureau SEO Onderzoek op uit onderzoek in de veredelingsmarkt in opdracht van het ministerie van EZ. De uitgaven aan uitgangsmateriaal vormen circa 3 procent van de totale kosten, blijkt uit het rapport Concurrentie in de kiem.

Ondanks de forse stijging van de kosten van uitgangsmateriaal zijn de totale kosten harder gestegen sinds 2011 ten gevolge van de sterk gestegen gasprijs. SEO komt mede door die prijsontwikkeling tot de conclusie dat telers niet te maken hebben met een monopolie van zaad- en plantenleveranciers, maar wel van een geconcentreerde markt.  De drie grootste leveranciers (Syngenta, Rijk Zwaan en Monsanto) hebben 50 procent van de Nederlandse groentenzadenmarkt in handen. Die markt bedraagt – inclusief de export van zaden – circa 1,5 miljard euro aan omzet met tien tot 15 spelers.

Telers blijken loyaal aan de leverancier. Veredelaars moeten doorgaans een forse toename van het teeltrendement bieden om telers die bij concurrenten inkopen tot overstap te verleiden. Ervaring met een bestaand product of de bestaande aanbieder kan een belemmering vormen voor overstap, stelt SEO.

Bij groentezaden zijn geen aanwijzingen dat veredelaars exclusieve levering bedingen en daarmee afhankelijkheid bij afnemers creëren. De veredelaar heeft geen baat bij exclusieve levering vanwege de relatief korte periode (doorgaans 3 tot 5 jaar) waarin hij zijn ontwikkelkosten moet terugverdienen. Omgekeerd stellen sommige telers wel prijs op exclusiviteit en wordt deze soms ook verleend. Dit gebeurt dan tegen een hogere vergoeding.

Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin