Doorgaan naar artikel

Als komkommers Franse auto’s waren…

Als Spaanse komkommers Franse auto’s waren geweest…

Als Spaanse komkommers Franse auto’s waren geweest had zich in de afgelopen week het volgende probleem voorgedaan: er is een ernstig ongeluk gebeurd op een Duitse snelweg. De autoriteiten analiseren het ongeluk en verklaren ‘een Franse auto’ schuldig. Vervolgens wordt in zes landen verklaard dat alle Franse auto’s volledig van de weg moeten verdwijnen en moeten worden vernietigd. Citroën, Peugeot, Renault… want: Franse auto’s kunnen dodelijke ongelukken veroorzaken.

Serienummers
Langzaam komt echter de vraag naar boven of er wellicht een andere oorzaak kan zijn dan een mankement aan de auto. Heeft de bestuurder soms een fout gemaakt; een tegenligger; was het soms glad op de weg? De Franse autobranche vraagt zich vertwijfeld af waarom eerst niet beter is vastgesteld of een fabricagefout aan die auto eigelijk wel de oorzaak was van het ongeluk. En zo ja, waarom is niet concreet aangegeven om welk model en om welke serienummers het precies ging, om die vervolgens terug te roepen naar de garage om het defecte onderdeeltje te vervangen?… 

Problemen identificeren
Komkommers zijn géén Franse auto’s, maar er is wel sprake van modellen en serienummers. Er zijn miljoenen uitgegeven aan het systeem van traceability. Iedere producent en exporteur moest er aan, je wordt stevig afgerekend als blijkt dat je het systeem niet op orde hebt. Voor consument biedt het zogenaamd de zekerhied dat er een duidelijke verantwoordelijkheid ligt voor kwaliteit; voor de producent is het voordeel dat een probleem van je buurman een probleem van je buurman is, terwijl je eigen kwaliteit en verkoop niet ter discussie komen te staan.

Eenvoudig te achterhalen
Door de Ehec-crisis, het eerste echt ernstige probleem in jaren, blijkt de traceability verre van volledig. De herkomst van een aantal komkommers, in het best georganiseerde land ter wereld, was helemáál niet eenvoudig achterhalen: Komt ie uit Nederland of is ie daar alleen maar doorgevoerd? Hoe komt het dat een partij die van Almería naar Keulen wordt vervoerd ineens 600 kilo zwaarder wordt op het traject van Keulen naar Hamburg? Na het eerste transport, onder verantwoordelijkheid van de producent, blijken de wegen duister te worden…

Alles op één hoop
Volgens de principes van traceability kan een probleem worden gelokaliseerd waarna alle schakels van de keten tot aan de producent kunnen worden onderzocht op fouten. Hangende de uitslagen wordt de desbetreffende producent geblokkeerd tot alles weer veilig is. De praktijk was anders. Op grond van een twijfelachtige positieve diagnose op vier komkommers gingen alle komkommers in de ban. Gedeeltelijk op initiatief van consumenten en supermarkten, maar in verschillende landen op grond van overheidsbeleid. Maar liefst zes landen sloten hermetisch hun grenzen voor de produkten uit Spanje. Niet alléén voor komkommers, maar voor de zekerheid ook maar voor alle groenten en fruit, tot en met meloenen en perziken toe. Kortom, de problemen van je buurman zijn gewoon weer jouw problemen! Geen risico nemen!… Veiligheid voorop!

Sorry
Vijf dagen later blijkt dat er toch geen Franse auto bij het ongeluk was betrokken… Helaas zijn in de tussentijd wel alle Citroëns, Peugeots en Renaults vernietigd en zal het wel weer een tijdje duren voordat ze weer worden aangeschaft. Sorry, maar veiligheid gaat voor alles! Bij het publiek blijven de schrikbeelden hangen van het vreselijke ongeluk, net als de duidelijke boodschap van de overheid, de supermarkten en de pers: Franse auto’s zijn gevaarlijk!

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Jan van der Blom

Share this

Afbeelding
Jan van der Blom

Hoofd afdeling gewasbescherming Coexphal

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin