Glas

Nieuws

Slechts één LNG terminal

Van de drie door de overheid verleende vergunningen voor de bouw van LNG terminals wordt er slechts één gebouwd.

De plannen voor een LNG terminal aan de Eemshaven zullen niet worden uitgevoerd. Bij de bouw van een LNG-terminal gaat het om enorme investeringen. De belangstelling om honderden miljoenen te investeren in dergelijke terminals is afgenomen, omdat er bij de huidige lage gasprijzen weinig animo is om lange termijncontracten af te sluiten.
Er is bovendien een overschot aan vloeibaar gas. De LNG-schepen varen nauwelijks meer op de Verenigde Staten, omdat de Amerikanen in hun eigen bodem grote hoeveelheden ‘onconventioneel’ aardgas hebben ontdekt.  Ook zijn er ook steeds meer pijpleidingen die gewoon, gasvormig aardgas naar West-Europa brengen. Dit jaar is begonnen aan de Nord Stream, een leiding van Rusland naar Duitsland. Die alleen al brengt straks 55 miljard kubieke meter naar Europa. Op de planning staan de South Stream (van Rusland naar Italië) en Nabucco (van de Kaukasus naar Oostenrijk).

Wel wordt volgend jaar bij Rotterdam de Gate-terminal opgeleverd. Deze is goed voor 12 miljard kubieke meter gas per jaar, meer dan een kwart van het binnenlands verbruik van Nederland. Voor de Gate-terminal op de Maasvlakte hebben vier afnemers al langdurige contracten afgesloten. Die terminal is in handen van Gasunie, Vopak en Essent.



Bron: Groenten & Fruit - auteur Herma Enthoven



Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.