Glas

Nieuws

Interpolis: 'Nut rampendienst opnieuw bekijken'

Interpolis bekijkt of het mogelijk is en het nut heeft om rampendiensten weer in het leven te roepen. Dat zegt Willem Snoeker, sectormanager bij Interpolis.

Vroeger hadden veel glastuinbouwgebieden een eigen rampendienst. Die bestond vaak uit een groep tuinders en werd meestal georganiseerd vanuit de veilingen. Wanneer er zich een calamiteit had voorgedaan zoals veel schade aan een kas, dan hielpen de telers mee om het glas te rapen en de kas schoon te maken. Hierna kon de kassenbouwer aan de slag met de reparatie.

Uitgestorven
Volgens Interpolis zijn de rampendiensten bijna uitgestorven. “Alleen Oostland heeft nog een actieve rampendienst en ik hoorde dat er in Brabant en in het Westland er ook nog een is", aldus Willem Snoeker. Interpolis is volgens hem in gesprek met de rampendienst in het Oostland om te kijken wat de rol van de rampendienst is en kan zijn. “We willen weten of de rampendiensten nog een haalbare kaart zijn en of het nog op een verantwoorde en veilige manier kan. Wellicht kunnen we helpen om de diensten weer op te zetten want het liefst zien we toch dat ze weer ingevoerd worden”, aldus Snoeker. Hij tekent daarbij aan dat áls de diensten er weer komen, de mensen van de rampendienst wel veilig moeten kunnen werken.

Minder mankracht
Interpolis vindt de rampendiensten zoals ze vroeger functioneerden nuttig en denkt dat ze in de toekomst ook van nut kunnen zijn. "Kassenbouwers kampen immers met een sterk verminderde mankracht en het zou zonde zijn als de kassenbouwers na een calamiteit eerst veel tijd kwijt zijn met het rapen van glas." Volgens Interpolis is het een gemeenschappelijk belang dat na een calamiteit de kassen zo snel mogelijk gedicht zijn.

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Ellis Langen

Ellis Langen

Of registreer je om te kunnen reageren.