Glas

Nieuws

Vooral Albert Heijn verkoopt meer paprika's

Nederlandse supermarkten hadden 15 procent meer omzet tot en met week 20 dan vorig jaar.

Nederlandse supermarkten (exclusief Aldi, Lidl en Koopconsult) hebben tot en met week 20 voor bijna € 33 miljoen aan paprika’s omgezet. De grootste omzet (38%) kwam, volgens een PT-marktbeeld van dat gewas, op naam van rode paprika, gevolgd door mixpaprika (36%).

Met name de verkoopomzet van paprika bij Albert Heijn steeg in 2010. Deze formule is goed voor een aandeel van 47 procent. Op afstand volgt C1000 met een marktaandeel van 12 procent.


Groen blijft achter in prijs

In de loop van week 26 stegen telersprijzen van rode paprika. Er is sprake van een goede vraag. Ook oranje paprika wordt goed betaald. De prijs van groene paprika is echter een stuk lager dan die van rood en geel.


Duits areaal breidt uit
De zelfvoorzieningsgraad voor paprika haalt in Duitsland nog niet eens 1 procent. Het oppervlak paprikateelt in Duitsland stijgt echter wel. In 2005 werd op 31 hectare onder glas geteeld, tegen 43 hectare in 2009. In 2010 zal het areaal in ieder geval 6 hectare groter zijn door een nieuw bedrijf. Met een aantal geplande nieuwbouwprojecten zal het areaal in de komende jaren verder stijgen.


Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Peter Visser

Of registreer je om te kunnen reageren.