Glas

Nieuws 6 reacties

Bundeling APO-paprika loopt ook vast

Bundeling van zeventig procent van het het aanbod paprika is mislukt. Drie van de vijf telersverenigingen besloten afgelopen vrijdag niet mee te doen aan de oprichting van een gezamenlijke verkoopcoöperatie, een associatie voor producentenorganisaties (APO).

Alleen ZON en Coforta (The Greenery) stemden voor. Best Growers Benelux, Versdirect.nl en FresQ haakten af.

Niet alle telers meegekregen
Volgens Theo Tijssen, stuurgroepsvoorzitter, kregen enkele verenigingen niet alle telers mee, terwijl dat wel een eis was. Ook bleek het lastig de plannen in te passen in directe afzetrelaties met handelshuizen. Tijssen heeft geen signalen dat deze handelshuizen hebben aangedrongen op het afzien van deelname.

De bundelingsgesprekken lopen zeker twee jaar. Eind vorig jaar maakte een aanscherping van de eisen voor APO’s door het PT en LNV de zaken complexer.

Regels aanpassen
Tijssen wil in overleg met beide partijen over ruimte om die regels in de toekomst aan te passen. Donderdag liepen gesprekken voor een APO tomaat ook stuk. In de glastuinbouw zijn er nog wel gesprekken over APO komkommer.

Bron: Agrarisch Dagblad

Redactie GFActueel

Laatste reacties

  • no-profile-image

    R. Welles

    De tuinder heeft van de handel verloren!!

    De handel geeft de produktbeschikbaarheid niet meer uit handen!

    Domme beslissing van die telers...

  • no-profile-image

    outsider

    Uitspraak minister van landbouw.


    Recente uitspraak van onze landbouwminister Verburg.
    "Ik heb afgelopen tijd best een aantal tuinders gesproken die verwachtten de crisis wél te zullen overleven".

    Gewoon enkele harde feiten.

    • Opbrengsten paprikabedrijf 2009 22,25 euro/m2.
    • Totale produktiekosten paprika 2009 38,00 euro/m2.
    • Verlies paprikabedrijf in 2009 15,75 euro/m2.
    • Verlies per hectare paprika 2009 157.500 euro.
    • Verlies gemiddeld paprikabedrijf 3,5 ha x 157.500 = 551.250 euro.

    • 2009 consumentenprijs paprika 3,75 euro per kilo.
    • 2009 telersprijs paprika 0,75 euro per kilo.
    • 2009 “opwaardering” paprika door ketenschakels tussen verlaten paprikabedrijf en winkelkarretje consument is dus 3,00 euro/kilo.

    • Marge = Opwaardering = kosten en marge voor handel en supermarkt.
    • Marge in 2009 is dus 30 kg/m2 x 10.000 m2 x 3,00 euro/kg 900.000 euro per hectare.
    • Marge in 2009 over produktie gemiddeld paprikabedrijf 3,5 ha x 900.000 = 3,15 miljoen euro, terwijl paprikabedrijf in 2009 verlies van 0,55 miljoen draait.

    • Zouden schakels tussen paprikabedrijf en consument ( handel plus supermarkt dus) genoegen nemen met 2,6 miljoen marge( 3,15 min 0,55 milj) dan hadden telers en alle toeleveringsbedrijven wel een boterham.

    • Zouden de paprikaproducenten erin slagen “slechts” 0,55 miljoen van deze 3,15 miljoen marge zélf te behouden (dmv van een goede vermarkting ) dan hadden telers en alle toeleveringsbedrijven al een boterham.

    Conclusie(s); gelieve zelf te trekken.

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Gaan Zon en Coforta wel samen door?

  • no-profile-image

    Robert Bergenhenegouwen www.detuinder.com

    zeg outsider..

    heb je ook zo'n berekening van de komkommers? en tomaten?

  • no-profile-image

    Robert Bergenhenegouwen www.detuinder.com

    zeg outsider..

    heb je ook zo'n berekening van de komkommers? en tomaten?

  • no-profile-image

    R. Welles

    dom om zo'n berekening hier neer te zetten....

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.