Glas

Nieuws 8 reacties

Greenery zint op Duitse deelname

The Greenery bereidt een investering voor in lokale Duitse productie, naar voorbeeld van de deelname in het Britse tomatenbedrijf Baarda.

Philip Smits, algemeen directeur van The Greenery, beraadt zich op een lijst met Duitse glasteeltprojecten en gebieden. Volgens een woordvoerder heeft The Greenery een inventarisatie gemaakt van kansrijke productieprojecten. Het gaat daarbij zowel om bestaande en nieuwe projecten, zegt een woordvoerder, verspreid over Duitsland. Hij voegt daaraan toe dat de ontwikkeling van de productie van glasteelt in Noord-Duitsland relatief sterk is.

Versterking positie telers
The Greenery maakte eerder dit jaar bekend het Britse tomatenbedrijf Baarda een financiële lening te verstrekken in ruil voor de afzet van de in Engeland geteelde producten. Dit project pakt gunstig uit, stelt de woordvoerder. "Het heeft de positie van onze telers zelf ook versterkt op de Britste markt." Die doelstelling is ook gekoppeld aan mogelijke deelnames in Duitsland.

Voorkeur lokaal geteeld product
Duitsland produceert relatief weinig tomaten. Wel heeft de Duitse consument een grote voorkeur voor lokaal geproduceerde producten. Zo brengen Duitse tomaten in de groothandel steevast meer op dan import. The Greenery denkt Nederlandse tomaten op Duitse grond te kunnen telen voor een Nederlandse prijs.

Investeringen aantrekkelijker
De stappen van The Greenery voor deelname in lokale productie op buitenlandse markten lijken goed gepland. De winkelketens stellen steeds vaker eisen aan de leveranciers om ook lokaal product te leveren. Door de crisis zijn teeltbedrijven bovendien sterk in waarde gedaald, waardoor investeringen aantrekkelijker zijn.
Engeland en Duitsland zijn veruit de belangrijkste afzetmarkten voor product van The Greenery.

Bron: AgD.nl

Redactie GFActueel

Laatste reacties

  • no-profile-image

    www.Kamerplant.com

    Waarom Duitsland, we moeten proberen de Nederland trots ''de agrarische sector'' in stand te houden. De winkelier kiest altijd eerst voor kwaliteit en prijs. Vooralsnog lopen wij hiermee voorop. Maar dan moeten wij niet de productie gaan verplaatsen, dat zal ten koste gaan van de Nederlandse werkgelegenheid en onze voortrekkersrol!

  • no-profile-image

    Telernummer 2132

    Helemaal eens met kamerplant !Ongelofelijk dat een Nederlandse telerorganisatie de Duitse teelt mee in het zadel gaat helpen. Wat een nonsens dat het de positie van de Nederlandse teler op de Duitse markt ook versterkt. Greenery zou haar inspanning moeten richten op het promoten van het Nederlands product ipv een voortrekkersrol voor de Duitse teelt te spelen. Begrijp hier helemaal niets van, wie zijn belang wordt hier nu eigenlijk echt gediend...???

  • no-profile-image

    Marcus zelf duitder

    Ik will graag een baan bij het opstarten...
    De Greenery kun bijvoorbeeld rond Berlijn teelten en bij transportkosten besparen, = betere winstmarge, beter voor de omwelt, betere verkoop door regional geteelte groenten- de kans op winst is groot. Europa geeft je kansen , gebruik hem

  • no-profile-image

    Chefke

    Als je doet wat je deed, dan blijf je waar je was. Duitsers willen Duitse groente, Engelse willen ook local for local, daar kun je je ogen voor sluiten of onderdeel van worden.

  • no-profile-image

    Telernummer 2132

    Dan pakken we onze kassen op en zetten die op de Greenery vrachtauto naar Duitsland. Strak plan !!

  • no-profile-image

    greenery teler

    jazeker super goed idee, een bredere ingangspoort tot verbreding van de markt is er niet.

  • no-profile-image

    n.a.teler

    Klink als:,, we hebben dr zin in,, Ga eerst even navragen bij de leden van de zuivel cooperatie hoe het is als je afzetbedrijf internationaal gaat.

  • no-profile-image

    tommy

    the greenery bewijst hiermee eens te meer enkel in het eigen belang en niet in het belang van haar (voormalige?) leden (de Nederlandse telers) te werken.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.