Glas

Nieuws

'Een paprika is iets anders dan een hamburger'

De Rabobank zou meer moeten kijken naar de kwaliteit van de rassen waar telers voor kiezen in plaats van te kijken naar de kilogramopbrengst. Dat zei Julian Santegoeds van Wijnen Paprika’s gisteren toen hij in gesprek ging met Dirk Duijzer van Rabobank Nederland in het House of technology and Innovations op de Horti Fair.

Paprika Wijnen uit Limburg heeft dit seizoen voor een kwaliteitsras gekozen, in plaats van te gaan voor de kilo’s. “We lopen hierdoor nu achter in onze resultaten omdat we het nog niet hebben kunnen waarmaken om met de betere kwaliteit onderscheidend te zijn”, aldus Santegoeds. Hij vindt dat de Rabobank bij de beoordeling van bedrijven die kiezen voor kwaliteit in plaats van kilo’s deze bedrijven wel de kans moet geven die slag te kunnen maken. Santegoeds: “Het eerste jaar zie je die resultaten van die nieuwe strategie nog niet terug. De bank moet waarde hechten aan wat we er op langere termijn mee kunnen bereiken.” Santegoeds gaf ook aan dat franchise alleen maar zin heeft als er garanties gegeven kunnen worden op de prijs en dat lijkt hem lastig te realiseren. “Een hamburger van de Mc Donalds is iets heel anders dan een paprika die zich op de wereldmarkt bevindt.”

'Wat nu gebeurt raakt al aan franchise'
Duijzer gaf aan dat de crisis de tuinbouwbedrijven heeft doen inzien dat bedrijven zich op andere zaken moeten richten dan alleen te gaan voor kilo’s en kostprijsverlaging. “Ik merk dat telers nu veel meer bezig zijn met zaken op orde te brengen voor de langere termijn zoals onderscheidend zijn in kwaliteit en duurzaamheid en dat ze daarin ook willen samenwerken en afspraken willen maken.” Wanneer telers dat laatste doen en dus een stukje vrijheid opgeven, raakt dat al aan franchise-afspraken en dat juicht de Rabobank toe. Duijzer merkt dat het onderwerp leeft bij telersverenigingen. “De telersverenigingen zijn op zoek naar welke vrijheden ze kwijt willen en wat ze verwachten van franchise. Het is een zoektocht met daarin afspraken over bijvoorbeeld kwaliteit, rassen, service en het gaat lang niet altijd over de prijs.” Het feit dat veel telersverenigingen nu zoekende zijn is goed, want telersverenigingen die totaal geen afspraken maken, maar alleen zijn ingegeven door GMO hebben volgens de Rabo-man helemaal geen waarde. "Eerder het tegenovergestelde."

Bron: Groenten & Fruit - Auteur: Ellis Langen

Ellis Langen

Of registreer je om te kunnen reageren.